وال استریت ژورنال روز شنبه به نقل از منابع خود نوشت: «این یافته به‌طور گسترده در جامعه اطلاعاتی پذیرفته شد و توسط چندین سازمان از جمله آژانس اطلاعات مرکزی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و واحد اطلاعات وزارت خارجه به اشتراک گذاشته شد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی به‌طور جداگانه گزارش داد که جامعه اطلاعاتی مدارک متقنی پیدا کرده‌اند که پوتین از زمان مرگ ناوالنی مطلع نبوده یا مستقیما دستور نداده است. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که واشنگتن معتقد است پوتین مسوول نهایی مرگ ناوالنی است که شرایط وحشیانه‌ای را در زندان تحمل کرد و در سال۲۰۲۰ در حادثه‌ای که نزدیک بود به قتل برسد، با عامل اعصاب مسموم شد. ناوالنی ۴۷ساله، معروف‌ترین سیاستمدار مخالف روسیه و سرسخت‌ترین منتقد پوتین بود. در زمان مرگش در ۱۶فوریه، او در حال گذراندن ۱۹سال حبس به اتهام «افراط‌گرایی» بود که رئیس‌جمهوری روسیه آن را به‌عنوان انگیزه سیاسی رد کرد.

ناوالنی از ژانویه۲۰۲۱ پس از بازگشت از آلمان به روسیه، جایی که دوران نقاهت پس از مسمومیت با نوویچوک را سپری می‌کرد، پشت میله‌های زندان بود. البته متحدان ناوالنی که مقامات روس آنها را «افراطی» می‌خوانند، پوتین را به قتل او متهم کرده و گفته‌اند که برای حمایت از ادعاهای خود مدرکی ارائه خواهند داد. مقامات روسی تنها گفته‌اند که ناوالنی به دلایل طبیعی درگذشت و دست داشتن در مسمومیت قبلی و مرگ او را رد کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از برخی منابع خود نوشت: ارزیابی ایالات متحده بر اساس طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله برخی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و تجزیه و تحلیل حقایق عمومی، از جمله زمان مرگ ناوالنی و چگونگی تحت‌الشعاع قرار دادن آن بر انتخاب مجدد پوتین در ماه مارس است.

روسیه در اعلام مرگ ناوالنی گفت که او در حین پیاده‌روی در محوطه زندان سقوط کرد و امدادگران نتوانستند او را احیا کنند. این روزنامه به نقل از مقامات امنیتی از چندین پایتخت اروپایی اضافه کرد که برخی از سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی نیز تردید دارند که پوتین دست مستقیمی در حادثه فوریه داشته باشد. با این حال برخی دیگر از مقامات اروپایی گزارش دادند که در سیستمی که به‌شدت کنترل شده است مانند روسیه‌ پوتین، این تردید وجود دارد که بدون اطلاع رئیس‌جمهور نمی‌شود به ناوالنی آسیب زد.