پیکر برادر حامد کرزی تشییع شد

حامد کرزی در مراسم تدفین برادرش / عکس: AP

گروه بین الملل- هزاران نفر در شهر قندهار، دیروز در مراسم خاکسپاری احمد ولی کرزی، برادر کوچک حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان، شرکت کردند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، در این مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، ده‌ها نفر از مقامات بلند‌پایه افغان از جمله حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان حضور داشتند. د‌ه‌ها خودروی کوچک و بزرگ، پیکر برادر حامد کرزی را از ساختمان استانداری قندهار تا شهرستان کرز، در حدود بیست کیلومتری شهر قندهار همراهی کردند. این در شرایطی بود که به گفته حاضران در این مراسم نیروهای امنیتی زیادی برای تامین امنیت این مراسم در قندهار مستقر شدند و هلی‌کوپترها در فضا به گشت‌زنی مشغول بودند. احمد ولی کرزی، روز سه‌شنبه، در منزلش به دست رییس محافظان خود کشته شد. گفته می‌شود، سردار محمد که مدت‌های طولانی رییس محافظان احمد ولی کرزی بود، هم قبیله و هم استانی کرزی نیز هست.

طالبان مسوولیت کشتن احمد ولی کرزی را به عهده گرفته و اعلام کرده ‌است که سردار محمد مدت‌های طولانی با آنها همکاری داشته‌است. با این همه تحلیل‌گران، نسبت به همکاری رییس محافظان امنیتی کرزی با طالبان تردید دارند. برادر کوچک رییس جمهوری افغانستان، رییس شورای استانی قندهار و از چهره‌های مطرح سیاسی در افغانستان بود و علاوه بر این از جایگاه مهم قومی در جنوب افغانستان برخوردار بود. او با اتهامات گسترده‌ای در مورد دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و فساد روبه‌رو بود؛ اما این اتهامات را همواره رد می‌کرد. حامد کرزی هم همواره از احمد ولی کرزی در برابر اتهامات دفاع می‌کرد.‌ با وجود این اتهامات، گفته‌ می‌شد که آمریکا روابط نزدیکی با احمد ولی کرزی داشته‌است.

یک دیپلمات آمریکایی پس از کشته شدن کرزی گفت: «با وجود همه نگرانی‌ها در مورد احمد ولی کرزی، او کسی بود که آمریکا می توانست با او کار کند.» با این همه، هنوز به درستی روشن نیست که انگیزه کشتن کرزی چه بوده‌است؛ اما آنچه روشن است این است که افراد مهم دولت حامد کرزی اخیرا با تهدیدهای فزاینده روبه‌رو بوده‌اند. پیش از این، دو مقام ارشد امنیتی؛ ژنرال داوود داوود، فرمانده حوزه شمال و مولانا سید خیلی، فرمانده پلیس استان قندوز کشته شده‌اند که مسوولیت هر دو حادثه را طالبان برعهده گرفتند. این حوادث در حالی اتفاق می‌افتد که قرار است به‌زودی برنامه انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان آغاز شود و همزمان با آن، حضور نیروهای خارجی در امنیت افغانستان به تدریج کمرنگ‌تر خواهد شد. مقامات افغان تاکید دارند که گفت‌وگو با طالبان تنها راه پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور است. حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان پس از کشته‌شدن برادرش در قندهار، بار دیگر تاکید کرده‌است که گفت‌وگو با طالبان از برنامه‌های اصلی دولت او خواهد بود.

پاکستان آمریکا را تهدید کرد

در تحولی دیگر مرتبط با حوزه جنوب آسیا، وزیر دفاع پاکستان گفت که کشورش ممکن است در واکنش به تعلیق کمک‌های نظامی آمریکا، نیروهایش را از مرز افغانستان عقب بکشد. این درحالی است که بخشی از کمک‌های سالانه آمریکا - حدود ۲ میلیارد دلار - برای صف آرایی نیروهای پاکستانی در مرز افغانستان جهت مقابله با پیکارجویان پرداخت می‌شود. احمد مختار، وزیر دفاع پاکستان گفت کشورش بدون این کمک «توانایی مالی» نگهداری نیروهایش در مناطق دور افتاده مرزی را ندارد. دولت آمریکا گفته‌ است که ۸۰۰ میلیون دلار از این کمک را به دلیل «مشکلات» در روابط با پاکستان به حالت تعلیق در می‌آورد. پاکستان روز دوشنبه گفت که این اقدام بر عملیات علیه القاعده و سایر گروه‌های نظامی اثر نخواهد گذاشت. مختار در مصاحبه‌ای با تلویزیون «اکسپرس ۲۴/۷» که سه‌شنبه شب پخش شد، گفت: «اگر اوضاع مشکل شود، ما نیروهایمان را عقب می‌کشیم.» او اضافه کرد: «اگر آمریکایی‌ها از پرداخت پول خودداری کنند، ایرادی ندارد. فکر می‌کنم گام بعدی این است که دولت یا نیروهای مسلح از نواحی مرزی دور شوند... ما توانایی مالی نگهداری ارتش در این کوه‌ها برای مدتی خیلی طولانی را نداریم.»

با این همه تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که با وجود اینکه بیانیه وزیر دفاع، اختلاف جاری میان آمریکا و پاکستان را تشدید می‌کند، بعید است ارتش نیروهایش را عقب بکشد.

پاکستان هم اکنون درگیر دو عملیات عمده نظامی در مهمند و کرم است و اخیرا بر تعهد خود به مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه تاکید کرده‌است. ناظران می‌گویند اگر ارتش عقب‌نشینی کند می‌تواند باعث یک خلأ امنیتی در ناحیه مرزی شود که طرح‌های آمریکا برای عقب‌نشینی تدریجی نیروهایش از افغانستان را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

پاکستان یک متحد مهم برای آمریکا است؛ اما روابط دو کشور از زمان عملیات کماندوهای آمریکایی در ماه مه که به کشتن بن لادن در خاک پاکستان منجر شد، به تیرگی گراییده‌است. اسلام آباد از اینکه پیشاپیش از آن حمله مطلع نشده بود، خشمگین است؛ درحالی که آمریکا می‌پرسد رهبر القاعده چگونه توانسته در شهری مملو از نظامیان پناه بگیرد، بی‌آنکه شناسایی شود. استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین علیه پیکارجویان نیز که اغلب باعث تلفات در میان غیرنظامیان می‌شود، باعث خشم عمومی در پاکستان شده است. پاکستان اخیرا بیش از ۱۰۰ مربی نظامی آمریکا را اخراج کرد و تهدید به بستن یک پایگاه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -سیا- کرده است. بیل دیلی رییس کارکنان کاخ سفید روز یکشنبه گفت که آمریکا تا زمانی که مشکلات با پاکستان حل نشده «بخشی از پولی را که مالیات‌دهندگان آمریکا برای پرداخت به پاکستان تعهد کرده‌اند» نگه می‌دارد.