گروه بین‌الملل- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود،تحت عنوان اصلی «افق‌های توسعه جهانی ۲۰۱۱» و عنوان فرعی «جهان چند قطبی؛ اقتصاد جهانی جدید» از یک دگرگونی اساسی در اقتصاد جهانی خبر داد و نوشت: یکی از مشهودترین نتایج این دگرگونی، ظهور تعدادی از کشورهای نوظهور پویا در اقتصاد جهانی است، به نحوی که برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود، اقتصاد کشورهایی چون برزیل، چین، هند، اندونزی و روسیه نقش اصلی در رشد جهانی ـ در کنار اقتصاد‌های صنعتی ـ ایفا کنند. به گزارش ایسنا بر اساس همین پیش‌بینی‌ها، نظام پول بین‌المللی نیز، در سال ۲۰۲۵ دیگر تحت سیطره یک واحد پول (دلار) نخواهد بود، بلکه پول اقتصادهای نوظهور که سه چهارم از ذخایر ارز را در حال حاضر در اختیار دارند و نیز وجوه مورد استفاده در سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز هستند، پول‌های مورد معامله در بازارهای مالی خواهند بود و دوشادوش دلار، در تجارت جهانی و ذخایر رسمی کشورها حضور خواهند داشت.

این گزارش با بیان اینکه هیچ‌گاه در تاریخ سابقه نداشته است که این تعداد از کشورهای در حال توسعه در جبهه مقدم اقتصاد جهانی قرار داشته باشند، می‌افزاید: طی دو دهه آینده، ظهور قطب‌های رشد، از کشورهای در حال توسعه، پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی و چشم انداز ژئوپولتیکی دارد، زیرا اقتصاد جهانی در حال وارد شدن به دوره «چند قطبی اقتصادی» است.

گزارش تازه بانک جهانی با یادآوری این که تغییر الگوی اقتصاد جهانی مشتمل بر تغییر نظام پولی بین‌المللی است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر دلار آمریکا مهم‌ترین پول بین‌المللی است و با وجود تنزل آن از اواخر دهه ۱۹۹۰، اکنون دلار با رقابت فزاینده‌ای در نظام پولی مواجه شده است.

این گزارش می‌افزاید: مهم‌ترین رقیب دلار در حال حاضر، یورو است که طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از تجارت جهانی با آن انجام شده و به عنوان ذخیره رسمی، توسط کشورها نگهداری شده است.

گزارش مذکور «رنمینبی» (واحد پول چین) را رقیب دیگر دلار در تجارت جهانی خوانده و در کنار آن از ین ژاپن و پوند انگلیس به عنوان رقبای دیگر یاد کرده و تصریح می کند: در سال ۲۰۲۵ محتمل‌ترین سناریو برای نظام پولی بین‌المللی این است که سه واحد پول دلار، یورو و رنمینبی نقش اصلی را در اقتصاد جهانی و ذخایر رسمی کشورها بر عهده خواهند داشت.