رتبه اعتبارات آمریکا کاهش می‌یابد

عکس: رویترز

از میان ۵۳ اقتصاددانی که از آنان نظرسنجی به عمل آمد، اکثریت آنان یعنی ۳۰ اقتصاددان اعلام کرده‌اند که یکی از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی استاندارد ‌اند‌پورز، مودی و یا فیچ رتبه اعتبارات آمریکا را از AAA کاهش خواهد داد شادی آذری

براساس نظرسنجی انجام شده از اقتصاددانان که توسط رویترز به عمل آمده است، ایالات متحده به زودی بالاترین رتبه اعتبارات یعنی رتبه AAA خود را از سوی دست کم یکی از آژانس‌های رتبه‌بندی از دست خواهد داد. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که کشمکش بر سر افزایش سقف بدهی‌های این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان موجب تخریب این اقتصاد شده است.

به گزارش رویترز، از میان ۵۳ اقتصاددانی که از آنان نظرسنجی به عمل آمد، اکثریت آنان یعنی ۳۰ اقتصاددان اعلام کرده‌اند که یکی از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی استاندارد‌اند‌پورز، مودی و یا فیچ رتبه اعتبارات آمریکا را از AAA کاهش خواهد داد.

این اقتصاددانان ۲۰ درصد احتمال دادند که در سال آینده میلادی یک رکود جدید روی خواهد داد و این رویداد را از تبعات جنگ سیاسی عجیبی دانسته‌اند که بر سر تصمیم‌گیری در مورد بدهی‌های آمریکا که معمولا یک پروسه عادی قانونگذاری است رخ داده ‌است.

قانونگذاران آمریکا تنها یک هفته فرصت دارند تا برنامه کاهش کسری بودجه این کشور را به تصویب برسانند و این در شرایطی است که جمهوریخواهان کنگره اعلام کرده‌اند به افزایش سقف بدهی‌ها که اکنون در سطح ۳/۱۴ تریلیون دلار است رای نخواهند داد. این مخالفت جمهوریخواهان خطر ناتوانی دولت در بازپرداخت بدهی‌ها را افزایش داده است. دوم آگوست آخرین روزی است که دولت می‌تواند با جمهوریخواهان به توافق برسد و این خطر را برطرف کند. کنگره آمریکا در ده سال گذشته بارها سقف استقراض را افزایش داده است ولی این بار جمهوریخواهان خواستار دریافت تضمین درباره کاهش هزینه‌های دولت هستند.

باراک اوباما طرحی را برای کاهش ۴ تریلیون دلاری بدهی عمومی آمریکا در یک دوره ده ساله ارائه داده و برخلاف نظر دموکرات‌ها با خواسته جمهوریخواهان برای کاهش بودجه حمایتی از سالخوردگان و اقشار کم درآمد موافقت کرده است.

ولی جمهوریخواهان همچنان با اوباما موافقت نمی‌کنند و می‌گویند با افزایش مالیات طبقه‌های پر درآمد مخالف هستند.

مودی نخستین موسسه از سه موسسه فعال در زمینه رتبه‌بندی اعتباری کشورها بود که درباره بازنگری در رتبه آمریکا در هفته گذشته هشدار داد یک روز پس از آن هم موسسه استاندارد‌ اند‌پورز اعلام کرد که اگر به زودی توافقی بر سر سقف بدهی‌های دولت آمریکا حاصل نشود، به احتمال ۵۰ درصد رتبه AAA اعتبارات این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را کاهش خواهد داد. این موسسه اعتبارسنجی اعلام کرد اگر جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به این توافق دست نیابند، رتبه اعتباری آمریکا را در ماه جاری میلادی تنزل خواهد داد. این موسسه افزود که کاهش رتبه مذکور ممکن است به اندازه یک رتبه یا بیشتر باشد.

کاهش رتبه اعتبارات و شکست در بازپرداخت بدهی‌ها می‌تواند عواقب متفاوتی را در پی داشته باشد. کاهش رتبه اعتبارات می‌تواند موجب شود که اعتماد به این اقتصاد کاهش یابد و در نتیجه رکود دوباره به آن بازگردد. از سوی دیگر ناتوانی دولت در بازپرداخت بدهی‌ها می‌تواند موجی از شوک را به نظام مالی جهان وارد آورد که بنا به عقیده تحلیلگران این خود پایه‌گذار بحران مالی جدیدی در سطح جهان خواهد بود. حتی اگر بدترین شرایط هم پیش نیاید، به عقیده اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانانی که از آنها نظرسنجی شده است- ۳۸ نفر از ۵۴ نفر- می‌گویند، بی‌اعتمادی ایجاد شده به خاطر اختلافات سیاسی هم‌اکنون هم به رشد اقتصادی آمریکا ضربه زده است.

اقتصاد ایالات متحده پیش از این نیز طی ماه‌های اخیر تحت فشار بوده است. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری تنها ۹/۱ درصد رشد داشته است و انتظار نمی‌رود آمار سه ماهه دوم وضعیتی بهتر از آن را نشان دهد. در دو ماه اخیر تولیدات صنعتی آمریکا کند شده و نرخ بیکاری نزدیک به بالاترین رکورد باقی مانده است. در ماه ژوئن نرخ بیکاری به ۲/۹ درصد افزایش یافت.

یک اقتصاددان از مرکز فورکست به نام سین اینکرمونا می‌گوید: «به نظر می‌رسد این منازعه بر سر سقف بدهی‌ها از اعتماد همگان کاسته است.» موسسه گلدمن‌ساش به تازگی در یک مقاله تحقیقاتی خود به این نکته اشاره کرده است که کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی طی چند ماه اخیر در کاهش رشد اقتصادی کشور دخیل بوده است. روز جمعه آینده نخستین قرائت دولت از نرخ تولید ناخالص داخلی در فصل دوم سال میلادی جاری منتشر خواهد شد.