عربستان سفیر خود را از سوریه فراخواند

گروه بین‌الملل- عربستان سعودی در ادامه دخالت‌های خود در امور داخلی کشورهای خاورمیانه ضمن انتشار بیانیه‌ای انتقاد‌آمیز سفیر خود را از سوریه فراخواند.

عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، در اعتراض به آنچه که آن را سرکوب معترضان در سوریه نامید، سفیر خود را از دمشق فراخواند. او شامگاه یکشنبه ۱۶ مرداد، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که «آنچه که در سوریه روی می‌دهد از نظر سعودی‌ها، مورد پذیرش نیست.»

این شدید‌ترین انتقادی است که از زمان آغاز اعتراض‌های جهان عرب، عربستان سعودی از حاکم یکی از کشورهای عربی می‌کند. از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه ۲۱ هفته می‌گذرد. عبدالله بن‌عبد العزیز در بیانیه خود ادعا کرده‌ است: «دولت سوریه باید ماشین کشتار و خونریزی را متوقف کند و پیش از پایان فرصت، خرد را حاکم کرده و اصلاحات واقعی را پیش ببرد، نه آنکه آنها را کادوپیچ کند.» او تاکید کرد: «آنچه که در سوریه رخ می‌دهد، نه با دین سازگار است و نه با ارزش‌های اخلاقی.» پادشاه سعودی در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده‌ است: «دولت و ملت سوریه از مواضع گذشته پادشاهی سعودی در همراهی با خود آگاهند. این کشور امروز نیز بر سر مسوولیت تاریخی خود در برابر برادارنش خواهد ایستاد و می‌خواهد هر چه سریع‌تر و پیش از پایان فرصت‌ها، ماشین کشتار و خونریزی متوقف شود.» او همچنین تاکید کرد: «آنچه در سوریه رخ می‌دهد، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مقام‌های سوریه می‌توانند اصلاحات سریع و فراگیری اعمال کنند. آینده دولت سوریه در یک دوراهی قرار دارد یا اینکه با اراده خود حکمت و خرد را پیشه کند یا اینکه در ژرفای آشوب و نابودی گم شود.»

روز یکشنبه اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف آنچه خونریزی‌های رو به افزایش در سوریه خواند، شد و از دولت این کشور خواست به کارگیری خشونت علیه غیر نظامیان را پایان دهد. کشورهای عربی با وجود اینکه در مقابله با معمر قذافی رهبر لیبی به غرب پیوستند، اما در خصوص سوریه، جانب احتیاط را پیش گرفتند.

از سوی دیگر ترکیه که یکی از قدرت‌های منطقه است، از چند ماه پیش اعتراض خود را به سوریه بیان کرده‌ است. قرار است که وزیر خارجه ترکیه امروز - سه‌شنبه- به دمشق برود. بنا بر گزارش رویترز، وزیر خارجه ترکیه حامل پیام رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور و مقام‌های آمریکایی به مقام‌های سوری است که از آنها می‌خواهد ارتش را به پایگاه‌های خود باز گردانند. موضع اخیر عربستان سعودی، می‌تواند راه را برای مواضع اعتراض‌آمیز دیگر کشورهای عربی به برخورد با اعتراض‌ها در سوریه بگشاید.