قذافی در یک قدمی سقوط

گروه بین‌الملل- مخالفان مسلح معمر قذافی در نبرد برای به دست گرفتن کنترل شهر استراتژیک زاویه در نزدیکی ترابلس، پایتخت لیبی هستند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، گزارش شده‌است که درگیری‌ها در شهر نفتی زاویه واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ترابلس در جریان است. اما یک سخنگوی حکومت معمر قذافی گفته است که این شهر همچنان «تحت کنترل کامل» نیروهای دولتی است. اگر این شهر سقوط کند، ترابلس که هم‌اکنون تحت محاصره دریایی ناتو است، به‌طور زمینی نیز محاصره خواهد شد. مخالفان سرهنگ قذافی روز یکشنبه پرچم قرمز، سبز و سیاه خود را بر فراز بازار مرکزی شهر زاویه برافراشتند، اما صدای توپ و انفجار همچنان شنیده می‌شود.

آنها می‌گویند نیروهای حکومتی از ساختمان‌های بلند به‌سوی آنها شلیک می‌کنند. زاویه یکی از مسیرهای اصلی ارسال کمک به نیروهای معمر قذافی است. بیشتر سوخت نیروهای وفادار به حکومت لیبی از پالایشگاه این شهر تامین می‌شود. کارشناسان سیاسی بر این باورند که نیروهای سرهنگ قذافی احتمالا با چنگ و دندان برای حفظ این شهر می‌جنگند. به گفته او اگر شهر زاویه به کنترل مخالفان مسلح لیبی درآید، این لحظه‌ای سرنوشت ساز از آغاز درگیری‌ها در این کشور به شمار خواهد رفت. شهر زاویه اوایل سال برای مدت کوتاهی به‌دست مخالفان افتاد، اما تانک‌های سرهنگ قذافی آنها را پس از تلفات فراوان بیرون کرد.

خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که مخالفان در جنوب ترابلس نیز پیشروی‌هایی داشته‌اند. موفقیت نظامی در غرب ترابلس برای مخالفان که در شهر شرقی بنغازی مستقر هستند، بسیار مهم است.