گروه بین‌الملل- دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسنی مبارک و دو فرزندش دیروز در قاهره آغاز شد و بار دیگر حسنی مبارک خوابیده بر روی برانکارد در دادگاه حضور پیدا کرد. کشتار معترضان و فساد مالی از جمله اتهامات متوجه مبارک و فرزندان اوست. به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار بر این بود که در این جلسه دادگاه، محمد حسین طنطاوی، رییس شورای عالی نیروهای مسلح، در جایگاه شهود حاضر شود و در خصوص اتهام صدور فرمان کشتار معترضان که متوجه حسنی مبارک است به توضیح بپردازد. این اتهام می‌تواند حکم اعدام برای مبارک به همراه داشته باشد.

حسنی مبارک ۸۳ ساله و دو فرزندش، علاءالدین و جمال‌الدین نخستین بار دوازدهم مردادماه در این دادگاه حاضر شدند و از جمله به نقش داشتن در کشتار معترضان و فساد مالی متهم شدند و هر سه تن این اتهامات را رد کردند. قرار بر این بود که طنطاوی، که اکنون ریاست شورای عالی نیروهای مسلح مصر را برعهده دارد و در دولت مبارک نیز برای دو دهه وزیر دفاع مصر بود، در این جلسه حاضر شود و در مورد نقش مبارک در سرکوب معترضان توضیح دهد. به نوشته رویترز اظهارات طنطاوی می‌تواند در صدور حکم دادگاه علیه حسنی مبارک ۸۳ ساله نقش تعیین کننده داشته باشد.

یکی از وکلای مدافع این پرونده به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس اظهارات طنطاوی، دادگاه مشخص می‌کند که آیا مبارک فرمان گشودن آتش به روی معترضان را صادر کرده، یا اینکه حبیب‌العدلی، وزیر کشور پیشین در این زمینه مستقل عمل کرده‌است. عدلی تا این لحظه از بررسی پرونده‌اش، به اتهام فساد مالی به ۱۲ سال زندان محکوم شده و قرار بر این است که جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات او و شش تن از معاونانش در تاریخ ۱۴ شهریورماه برگزار شود.