ورود انقلابیون به خیمه قذافی

عکس: AFP طی یک پیام صوتی اعلام شد

قذافی: تا پیروزی یا شهادت می‌جنگم

گروه بین‌الملل- معمر قذافی با وجود آنکه مخالفان مقر او در ترابلس را تصرف کرده‌اند، بر مقاومت در برابر آنان و نیروهای ناتو تاکید کرد و گفت تا پیروزی یا شهادت می‌جنگم.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، سرهنگ قذافی طی یک پیام صوتی که از تلویزیون وابسته به حکومت لیبی پخش شد، به مردم گفت که نیروهای قبایل در حال آماده‌شدن برای مقابله با مخالفان هستند و وعده داد که در ظرف دو تا سه روز آینده پایتخت «آزاد» شود.

سخنگوی دولت قذافی نیز گفت که واگذاری مجتمع باب‌العزیزیه یک تصمیم تاکتیکی بوده و هنوز ۸۰ درصد پایتخت در کنترل نیروهای حکومتی است. با این حال، صدها نفر در میدان مرکزی ترابلس در واکنش به خبر سقوط مقر سرهنگ قذافی، به شادمانی پرداخته‌اند. نیروهای مخالف روز سه‌شنبه سرانجام توانستند که وارد مجتمع باب‌العزیزیه شوند و بنا‌برگزارش‌ها، درگیری‌ها در حوالی این مجمتع بزرگ همچنان ادامه دارد. تصاویر ویدئویی نشان داد تعدادی از نیروهای مخالفان سر مجسمه سرهنگ قذافی را جدا کرده‌اند و به آن لگد می‌زنند.

برخی از آنها نیز در مقابل مجسمه مشت طلایی که هواپیمایی جنگی را در دست دارد، ژست گرفته‌اند. این مجسمه به نمادی از قدرت سرهنگ قذافی تبدیل شده بود. این در حالی است که اثری از سرهنگ قذافی یا اعضای خانواده‌اش در این مجتمع دیده نشد. براساس گزارش‌ها، محوطه اطراف هتل محل استقرار خبرنگاران خارجی در ترابلس هم محل درگیری دو طرف بوده است. این هتل تحت کنترل نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی است و براساس گزارش‌ها، صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی این هتل به گوش می‌رسد. مقامات ناتو تایید کرده‌اند که هواپیماهای این نیروها بر فراز ترابلس به پرواز درآمده‌اند، اما گزارش‌ها در‌باره حمله هوایی ناتو به مقر سرهنگ قذافی، تایید نشده است. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از مخالفان قذافی گزارش داد که آنها کنترل شهر نفتی راس‌لانوف را به دست گرفته‌اند. در همین حال، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کنفرانسی خبری گفته است که برای کمک به روند انتقال قدرت در لیبی، لازم است که کشورهای اروپایی رویکردی منسجم و هماهنگ داشته باشند. خانم اشتون به نقل از مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای ملی انتقالی لیبی که با او دیدار کرده است، گفت که مخالفان سرهنگ قذافی هم اکنون کنترل ۸۰ درصد ترابلس را در دست دارند. درگیری مخالفان سرهنگ قذافی و نیروهای وفادار به او در شرایطی ادامه دارد که سیف‌الاسلام، یکی از پسران معمر قذافی که گفته می‌شد جانشین پدرش خواهد شد، در اولین ساعات روز سه شنبه، ۲۳ اوت، با حضور در جمع هوادارانش در ترابلس گفت که دولت لیبی «کمر مخالفان مسلح را در این شهر شکسته است.» این در حالی است که پیش‌تر مخالفان از بازداشت سیف‌الاسلام خبر داده بودند. گزارش شده که محمد، یکی دیگر از پسران قذافی هم که خبر بازداشتش منتشر شده بود، از دست مخالفان گریخته است.

درخواست برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر

در همین حال خانواده «امام موسی صدر» در ایران، رییس مجلس لبنان و گروه‌های امل و حزب‌الله، در بیانیه‌هایی جداگانه، خواستار پیگیری سرنوشت این روحانی ایرانی توسط انقلابیون لیبی شده‌اند. امام موسی صدر مرجع دینی و رهبر سیاسی شیعیان لبنان در شهریور ماه سال ۱۳۵۷ و در حالی که به دعوت معمر قذافی عازم لیبی بود، ناپدید شد. بسیاری از ناظران، دولت قذافی را به ربودن موسی صدر و دو همراه لبنانی‌اش، محمد یعقوب و عباس بدرالدین، متهم می‌کنند و بعضی از آنها معتقدند که این سه نفر، ممکن است هنوز در لیبی زندانی باشند. در بیانیه خانواده موسی صدر به مناسبت تحولات اخیر لیبی، از «معارضان لیبیایی که در ۳۳ سال گذشته خبر سلامتی امام و دو همراهش را از زندان‌های لیبی ‌رسانده‌اند» خواسته شده است تا این خانواده را در «آزادسازی امام» کمک کنند. در همین ارتباط، نبیه بری رییس مجلس لبنان با ارسال نامه‌ای به مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، با اشاره به دستگیری گروهی از مسوولان حکومت معمر قذافی توسط مخالفان آمده است: «خواهشمندیم تلاش‌های خالصانه خود و رهبران انقلاب را به کار ببندید که از طریق این افراد به محل اختفای امام و همراهان ایشان دست یابید و به این مساله که سی و سه سال استمرار داشته است، خاتمه دهید.»

چاوز: تنها قذافی را به رسمیت می‌شناسیم

در همین حال هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که این کشور همچنان معمر قذافی را به عنوان رهبر لیبی به رسمیت می‌شناسد و از به رسمیت شناختن دولت موقت انقلابیون سر‌باز خواهد زد. چاوز در سخنانی که از تلویزیون ونزوئلا پخش می‌شد، گفت: «ما در لیبی تنها یک دولت را به رسمیت می‌شناسیم، دولتی که معمر قذافی رهبر آن است.» رییس‌جمهوری ونزوئلا با محکوم کردن حملات هوایی ناتو گفت: «بدون شک ما با جنون امپریالیستی مواجه هستیم.» چاوز یکی از حامیان سرسخت معمر قذافی در طول جنگ در لیبی بوده و اخیرا انقلابیون این کشور را «گروه‌های تروریستی» خوانده است. چاوز اما توضیح نداد که آیا در چند روز اخیر با معمر قذافی در ارتباط بوده است یا خیر.