گروه بین‌الملل- پس از آنکه بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، اعلام کرد این کشور به سمت یک رشد اقتصادی بلندمدت پیش می‌رود، روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز یک هفته متلاطم دیگر را با افزایشی بزرگ به پایان رساند. این اولین هفته افزایش وال‌استریت ظرف یک ماه گذشته بود. حجم معاملات این روز اندک بود. این مساله نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران با نزدیک شدن توفان آیرین نیویورک را ترک کرده‌اند. آنچنان که برخی از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند، برنانکه در سخنرانی خود در کنفرانس بانک مرکزی در جکسون هول در وایومینگ برنامه محرک اقتصادی جدیدی را ارائه نکرد. او گفت در صورت احتمال وقوع رکودی دیگر بانک مرکزی اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد.

برنانکه در سخنرانی خود بر قدرت رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت تمرکز کرد. او گفت: «به نظر نمی‌رسد به دلیل شوک‌های چهار سال گذشته، اقتصاد دچار دگرگونی دائمی شده باشد.» این اظهار خوشبینی به افزایش شاخص‌ها کمک کرد. دیوید کلی، کارشناس ارشد بازار از مرکز جی‌پی‌مورگان، می‌گوید: «در حال حاضر در اقتصاد آمریکا، تنها مساله‌ای که واقعاً وجود ندارد اعتماد است. مردمی که محدودیت‌های سیاست‌های پولی را درک می‌کنند هزینه‌های رشد اقتصادی را نیز می‌دانند.» دیگر تحلیلگران براین باورند که سخنان برنانکه به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کرد. لیز آن ساندرز، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز چارلز اسکواب می‌گوید: «سخنان برنانکه نشان داد که فدرال رزرو دست بسته نیست و درصورت لزوم آماده اقدام است.»

این درحالی است که اوایل روز جمعه دولت آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور در فصل آوریل تا ژوئن با نرخ سالانه یک درصد رشد کرده است که این میزان کمتر از برآورد اولیه ۳/۱ درصد بود. این گزارش دوباره این نگرانی را به وجود آورد که ایالات متحده ممکن است دچار رکودی دیگر شود.

با آغاز سخنرانی برنانکه و مشخص شدن این مطلب که او حمایت‌های بیشتر اقتصادی را ارائه نمی‌دهد، شاخص‌ها به شدت سقوط کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز پیش از آغاز این سخنرانی در حدود ۷۸ واحد کاهش یافت و پس از آنکه برنانکه سخنان خود را آغاز کرد، شاخص داوجونز به اندازه ۲۲۰ واحد سقوط کرد. اما این شاخص ظرف یک ساعت رشد کرد و در ادامه روز در محدوده مثبت باقی ماند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۲/۱۳۴ واحد یا ۲/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۴/۱۱۲۸۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۳/۱۷ واحد یا ۵/۱ درصد رشد کرد و به ۸۰/۱۱۷۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۲/۶۰ واحد یا ۵/۲ درصد جهش کرد و به ۸۵/۲۴۷۹ واحد رسید.

در هفته منتهی به ۲۶ اوت، شاخص داوجونز ۳/۴ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷/۴ درصد رشد کرده است.