گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هشدار داده است که توفان موسوم به آیرین که به سواحل شرقی این کشور نزدیک می‌شود، ممکن است «تاریخی» باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در هفت ایالت آمریکا از کارولینای شمالی تا کانکتیکت وضعیت اضطراری اعلام شده است. در بخش‌هایی از چهار ایالت و نیز مناطق پایین دستی شهر نیویورک دستور داده شده که مردم خانه‌های خود را ترک کنند. آیرین در منطقه کارائیب ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشته و پیش‌بینی شد که روز شنبه به کارولینای شمالی می‌رسد.

شهرهای واشنگتن و نیویورک نیز خود را برای مقابله با این توفان در امروز، یکشنبه آماده می‌کنند.

توفان آیرین که در منطقه کارائیب با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در حرکت بود، کمی‌ضعیف شده و سرعتش به ۱۵۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.

اوباما که در جزیره مارتاز وینییرد در ایالت ماساچوست در تعطیلات به سر می‌برد طی بیانیه‌ای گفت: «هر چه تاکید کنم کافی نیست: اگر پیش‌بینی می‌شود که در مسیر این توفان هستید، از هم اکنون اقدامات احتیاطی را به کار گیرید.»

وی افزود: «صبر نکنید، تاخیر نکنید. ما همه امید بهترین را داریم، اما باید برای بدترین آماده باشیم. همه ما باید این توفان را جدی بگیریم.»

به گفته رییس جمهوری آمریکا همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این «توفانی تاریخی» خواهد بود. کاخ سفید گفته است که اوباما برای هدایت برنامه‌های مقابله با آیرین، یک روز زودتر از تعطیلات به واشنگتن باز می‌گردد.

توفان آیرین ممکن است که زندگی ۶۵ میلیون نفر را در شهرهای بزرگ سواحل شرقی آمریکا، واشنگتن، بالتیمور، فیلادلفیا، نیویورک و بوستون تحت‌تاثیر قرار دهد.کریگ فوگاته، رییس سازمان فدرال مدیریت حوادث اضطراری آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «ویرانی‌هایی در راه است، فقط نمی‌دانیم که چقدر بد خواهد بود.»

سازمان صلیب سرخ آمریکا می‌گوید ده‌ها پناهگاه در سواحل شرقی آمریکا آماده شده است. در ایالت های کارولینای شمالی، مریلند، ویرجینیا، دلاور، نیوجرسی، نیویورک و کانکتیکت اعلام وضع اضطراری شده است.

در واشنگتن خطر این توفان موجب لغو مراسم گشایش بنای یادبود مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهان و فعال مدنی دهه ۶۰ آمریکا شده که قرار بود در روز یکشنبه همزمان با چهل‌وهشتمین سالگرد سخنرانی معروف «من رویایی دارم» او برگزار شود. باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا قرار بود در مراسم افتتاح این بنای ۱۲۰ میلیون دلاری سخنرانی کند.

سرویس قطار‌ها از واشنگتن به سمت جنوب آمریکا لغو شده است و انتظار می‌رود بسیاری از پروازها نیز دچار اختلال شود.