به رغم نگرانی از بحران بدهی اروپا بورس‌های جهان رشد کردند

گروه بین‌الملل- در آستانه مذاکرات رهبران آلمان، فرانسه و یونان در مورد بحران بدهی‌های اروپا، دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان رشد کردند.

در آسیا شاخص‌هنگ‌سنگ هنک‌کنگ کاهش ابتدای روز خود را جبران کرد و با افزایش ۱/۰ درصدی به ۴۴/۱۹۰۴۵ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۸۳/۲۴۸۴ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور، مالزی و هندوستان نیز با افزایش روبه‌رو شدند. در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۳/۵۱۹۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۰۸/۵۱۷۸ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز با افزایش ۲/۰ درصدی در رقم ۲۶/۲۹۰۲ واحد ثابت شد.

وال‌استریت اما خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۱۰۰۰ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۰ درصد افت کرد و به ۱۱۶۰ واحد رسید.

درمیان نگرانی‌ها درمورد تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان، رویدادی که می‌تواند در دیگر اقتصادهای مشکل‌دار اروپایی همچون ایتالیا نیز رخ دهد و به نظام بانکی این منطقه آسیب وارد کند، بازارهای سهام به شدت دچار نوسان شده‌اند.

این درحالی است که قرار بود دیروز، چهارشنبه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، و جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان، کنفرانس تلفنی برگزار کند. چشم‌انداز این کنفرانس به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران اروپایی کمک کرد. البته تا لحظه تنظیم این گزارش این کنفرانس برگزار نشده بود.

این در شرایطی است که موسسه رتبه‌بندی مودی رتبه اعتبارات بانک‌های فرانسوی سوسیته جنرال و کردیت اگریکول را به دلیل دارا بودن ارواق قرضه یونان کاهش داد.

سرمایه‌گذاران آسیایی در ابتدای معاملات نسبت به هرگونه پیشرفت در حل مشکلات بدهی اروپا محتاط بودند. اما رشد بورس‌های این قاره و افزایش وال‌استریت در روز سه‌شنبه موجب تقویت اعتماد معامله‌گران شد. با این وجود برخی بورس‌های آسیا از روند افزایش پیروی نکردند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۵۷/۸۵۱۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۵/۳ درصد سقوط کرد و به ۱۶/۱۷۴۹ واحد رسید.

اما روز سه‌شنبه در وال‌استریت، شرکت‌های جنرال الکتریک و دیگر شرکت‌های صنعتی موجب رشد شاخص‌ها شدند و دومین افزایش متوالی برای وال‌استریت رقم خورد.

روز سه‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۳/۴۴ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۸۵/۱۱۱۰۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۰/۱۰ واحد یا ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۷/۱۱۷۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۶/۳۷ واحد یا ۵/۱ درصد جهش کرد و در رقم ۱۵/۲۵۳۲ واحد ثابت شد.

درمیان شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص داوجونز ارزش سهام شرکت جنرال الکتریک بیشترین افزایش را داشت. ارزش سهام این شرکت ۶/۲ درصد رشد کرد و به ۴۱/۱۵ دلار رسید. رشد سهام شرکت کامینز نیز موجب افزایش شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ شد. ارزش سهام این شرکت ۶ درصد جهش کرد و به ۲۰/۹۲ دلار رسید.