گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت نسبت به بالاترین سطح شش هفته‌ای خود کاهش یافت. زیرا ارزش دلار با افزایش روبه‌رو شد و درمیان نگرانی از سرنگونی منطقه یورو، سرمایه‌گذاران به کاهش میزان ذخایر نفت آمریکا اهمیت ندادند. بهای نفت پس از آنکه در پایان معاملات روز سه‌شنبه رقم ۵۲/۹۰ را ثبت کرد، دیروز دچار کاهش شد و به بشکه‌ای ۲۱/۸۹ دلار رسید.

در لندن، نفت خام برنت با ۱۵ سنت کاهش ۷۴/۱۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

این درحالی است که دیروز موسسه رتبه‌بندی مودی رتبه اعتبارات دو بانک فرانسوی سوسیته جنرال و کردیت اگریکول را کاهش داد. این اقدام به تلاش‌های سیاستگذاران اروپایی برای بازگرداندن اعتماد به بازارها لطمه زد.

اواخر روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا گزارش داد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت این کشور بیش از حد انتظار و به اندازه ۱/۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. علت این کاهش اختلال در تولید نفت در خلیج مکزیک درپی وقوع توفان لی عنوان شد. تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند کاهش ۱/۳ میلیون بشکه‌ای را انتظار داشتند. براساس این گزارش میزان ذخایر فرآورده‌های نفتی ۶۷ هزار بشکه افزایش داشته است. این درحالی است که تحلیلگران افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند اما میزان ذخایر بنزین رشدی بیش از حد انتظار داشت. ذخایر بنزین طی هفته گذشته ۸/۲ میلیون بشکه افزایش یافته درحالی که افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی شده بود.

این در شرایطی است که در بلند مدت چشم‌انداز تیره و تار رشد اقتصادی جهان بر قیمت نفت تاثیر منفی خواهد گذاشت. روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با کند شدن آهنگ رشد اقتصادی جهان، مصرف جهانی نفت در سال جاری و سال آینده کمتر از آن مقداری خواهد بود که قبلا تصور می‌شد. این آژانس برآورد خود را از رشد تقاضا برای نفت در سال جاری تا ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۰۴/۱ میلیون بشکه در روز رساند. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین برآورد رشد تقاضا برای سال ۲۰۱۲ را تا ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به روزانه ۴۲/۱ میلیون بشکه رساند.