خطر تکرار رکود بزرگ دهه 1930‌، اروپا را تهدید می‌کند

گوردون براون - عکس: AP

گروه بین‌الملل- نخست وزیر پیشین انگلیس با توضیح اینکه بحران بدهی اروپا بدتر از بحران مالی آمریکا در سه سال گذشته است هشدار داد ممکن است رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ تکرار شود. به گزارش فارس، گوردون براون نخست‌وزیر پیشین انگلیس هشدار داد: «بحران به سرعت درحال افزایش اروپا اکنون خطرناک‌تر از بحران ورشکستگی لمان برادرز در سه سال پیش است که نقطه آغاز بحران مالی در آمریکا بود».

وی افزود: «این بحران غرب را به سقوط به سمت رکودی شبیه رکود دهه ۱۹۳۰ سوق می‌دهد مگر اینکه رهبران اروپا اقدام قابل توجهی انجام دهند.»

به گزارش نشریه تلگراف، وی در کنفرانس اقتصاد جهان در دایان چین گفت: منطقه یورو از حالت کنونی خود نجات پیدا نمی‌کند و مجبور به اصلاحات چشمگیری خواهد شد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس افزود: آشفتگی اتحادیه پولی و اقتصادی اروپا، بحران بانکداری است نه بحران بدهی.

براون توضیح داد: بانک‌های اروپایی به طور برجسته تحت نظام سرمایه‌داری هستند، بدهی‌های این بانک‌ها بسیار بیشتر از بانک‌های آمریکایی است.

گوردون براون در حالی که دیدگاه صندوق بین‌المللی پول را منعکس می‌کرد، تصریح کرد: این مشکل حل نخواهد شد مگراینکه قبول کنیم این یک مشکل بانکداری و رشد و نیز مشکل مالیاتی است و باید یک اقدام هماهنگ در هر سه بخش صورت گیرد.

وی افزود: «برای کمک‌ ۴۴۰ میلیارد یورویی صندوق تسهیلات ثبات مالی اروپا به منابع بیشتر احتیاج است و نقش صندوق بین‌المللی پول نیز باید افزایش یابد». نخست‌وزیر پیشین انگلیس همچنین گفت: «چین باید متقاعد شود که مصرف خود را افزایش دهد.»

مصرف چین از ۴۸ درصد در پایان دهه ۱۹۹۰ به ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است.