گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری دموکرات و اسبق آمریکا با تائید تلاش طرف فلسطینی برای مراجعه به سازمان ملل تاکید کرد که در صورت عقب‌نشینی از این درخواست ممکن است فلسطینی‌ها پشیمان شوند. به گزارش ایسنا، جیمی کارتر، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه المصری الیوم، گفت: «‌حدود سه دهه از مذاکرات کمپ دیوید میان مناخیم بیگن، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل و انورسادات، رییس‌جمهوری اسبق مصر در سپتامبر ۱۹۷۸ می‌گذرد.»

او در ادامه افزود: «اسرائیل در آن موقع و در زمان مذاکرات قول داد تا از مناطقی که اشغال کرده است، عقب‌نشینی کند.» کارتر همچنین ادامه داد: «مسوولان اسرائیلی در آذرماه اعلام کردند که به فلسطینی‌ها خودمختاری می‌دهند. بعد از شش‌ماه انورسادات و بگین در خصوص توافق صلح میان مصر و اسرائیل با یکدیگر مذاکره کردند.

او در ادامه افزود: «تمام تبصره‌ها و مفاد این توافق‌نامه صلح از سوی دو طرف مورد احترام قرار گرفت، اما اسرائیل به وعده‌های خود در زمینه عقب‌نشینی از اراضی فلسطینی‌ها عمل نکرد.» کارتر همچنین عنوان داشت: «به همین دلیل معتقدم که درخواست فلسطینی‌ها برای مراجعه به سازمان ملل نتایج مثبتی در بر خواهد داشت، اما این مساله در خصوص شورای امنیت مثبت نخواهد بود.»

او در ادامه درخصوص درخواست‌ها برای بازنگری در توافق‌نامه صلح گفت: «معتقدم که نیازی به بازنگری در این توافق‌نامه یا تبصره‌های آن درخصوص مسائل امنیتی وجود ندارد. دو طرف به آن احترام گذاشته و هیچ نقضی صورت نگرفته است.»

کارتر همچنین تاکید کرد: «مصر داوطلبانه اعلام کرد که می‌خواهد نیروهای امنیتی خود را در صحرای سینا کاهش دهد. طی هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که اسرائیل با افزایش نیروهای امنیتی مصری در صحرای سینا موافقت کرده است.» او در ادامه افزود: «معتقدم که این توافقنامه خوب است و هیچ مساله‌ای که به ضرر مصر و اسرائیل در آن وجود داشته باشد، نیست.»

کارتر همچنین درخصوص حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به نیروهای مصری در مرزهای مشترک مصر و اراضی اشغالی تاکید کرد: «‌این حمله تهدیدی علیه توافق‌نامه صلح به شمار می‌آید، اما رهبران مصر و اسرائیل همچنان به توافق‌نامه صلح پایبند خواهند بود و روابط دیپلماتیک میان مصر و اسرائیل ادامه خواهد یافت.»

او هم‌چنین درخصوص دادگاه حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق مصر تاکید کرد: «امیدوارم دادگاه مبارک به صورت عادلانه برگزار شود و حکم اعدام در خصوص وی صادر نشود. او دوست من است و من مبارک را از زمانی که معاون انورسادات بود، می‌شناسم.»

کارتر در ادامه افزود: «قلب من با مبارک است و امیدوارم عدالت در خصوص او اجرا شود.» رییس‌جمهوری اسبق آمریکا همچنین عنوان داشت: «اگر فلسطینی‌ها از درخواست خود برای مراجعه به سازمان ملل عقب‌نشینی کنند، ممکن است در آینده پشیمان شوند.»