گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد با هدف افزایش درآمد دولت و کاهش کسری بودجه، نرخ های مالیاتی افرادی که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند را افزایش دهد.

این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان در کنگره با هرگونه افزایش نرخ‌های مالیاتی مخالفند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، قرار است که اوباما امروز، دوشنبه، جزییات طرح خود را اعلام کند. این طرح بر اساس «قاعده بافت» ارائه می‌شود. وارن بافت، میلیاردر معروف آمریکایی، بارها از افزایش مالیات ثروتمندان حمایت کرده است.

او که بخش اعظم ثروتش را وقف امور خیریه کرده است، می‌گوید نرخ مالیاتی کارمندانش در عمل از نرخ مالیاتی وی بالاتر است و این وضع عادلانه نیست.

بافت در انتخابات ریاست‌جمهوری از باراک اوباما حمایت کرده بود. باراک اوباما اخیرا طرح تازه‌ای را برای افزایش رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در ایالات‌متحده به کنگره این کشور ارائه کرده است.

بیش از ۱۴ میلیون نفر در آمریکا دنبال کار می‌گردند و ایالات‌متحده با وجود خروج از رکود، هنوز رشد اقتصادی‌اش شتاب لازم را پیدا نکرده است.

برنامه اوباما که هزینه آن ۴۴۷ میلیارد دلار برآورد شده است، شامل تخفیف‌های مالیاتی به کسبه و کارگران نیز می‌شود.

آمریکا هم‌اکنون با نرخ بیکاری نه و یک دهم درصدی مواجه است. کسری بودجه دولت فدرال در سال جاری بیش از یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

مشکلات اقتصادی آمریکا به یکی از موضوعات محوری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ تبدیل شده است که می‌تواند بر شانس باراک اوباما در این مبارزات که مرحله مقدماتی آن آغاز شده است اثر منفی بگذارد.