گروه بین‌الملل- نخستین رای‌گیری از مردم مصر پس از سرنگونی دیکتاتوری سی‌ساله حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین این کشور، در خلال ماه‌های نوامبر و ژانویه در قالب انتخابات پارلمانی انجام خواهد شد. گفته می‌شود اولین مرحله انتخابات روز ۲۱ نوامبر برگزار خواهد شد. روزنامه مصری الاهرام و شبکه تلویزیونی العربیه، روز شنبه با اعلام این خبر اضافه کردند که این انتخابات در سه مرحله برگزار خواهد شد و مربوط به برگزیدن نمایندگان در دو مجلس مصر یعنی مجلس خلق و مجلس شورا می‌شود. خبرگزاری دولتی مصر، منا، نیز خبر داده‌است که شورای نظامی قرار است روز بیست‌وششم سپتامبر فرمانی را صادر و در آن تاریخ نهایی برگزاری انتخابات دو مجلس مصر را اعلام کند. در هفت ماهی که از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت می‌گذرد، شورای نظامی مصر که کنترل این کشور را در دست گرفته، قول داده‌است تا تاریخی را برای انجام انتخابات پارلمانی مشخص و اعلام کند. شورای نظامی مصر می‌گوید پس از انتخابات پارلمانی، انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در مصر برگزار خواهد شد، اما هنوز تاریخی را برای این رای‌گیری‌ها اعلام نکرده‌ است. شورای نظامی از سوی مردم مصر تحت فشار قرار دارد تا هرچه زودتر با اعلام این تاریخ‌ها واگذاری قدرت از نظامیان به مردم را تسریع بخشد.

این در حالی است که افزایش نگرانی‌ها در مورد «تردیدهای شورای نظامی در خصوص انتقال قدرت به مردم» باعث شده‌است که حتی اخوان‌المسلمین، پرنفوذترین گروه اسلام‌گرای مصر که پیش از این کمترین انتقادها را به شورای نظامی داشته‌ است، خواستار سرعت بخشیدن به تعیین جدول زمانی انتخابات از سوی نظامیان شده‌است. همزمان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که از «حزب عدالت و توسعه» او به عنوان الگویی برای اخوان‌المسلمین مصر یاد می‌شود در سفر جاری خود به شمال آفریقا نخست به قاهره وارد شد. او که در مصر با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد از دولت‌های عرب خواست با اصلاحات بی‌درنگ سیاسی و اجتماعی «به مطالبات مشروع مردم این کشورها» پاسخ دهند. اردوغان در قاهره خطاب به جمعیت حاضر گفت: «برادران من، دموکراسی و آزادی مثل آب و نان از حقوق اولیه شما است.» او تاکید کرد اسلام با دموکراسی در تضاد نیست.

در فوریه گذشته معترضان مصری به سه دهه حکومت حسنی مبارک پایان دادند. در حال حاضر مبارک، دو پسرش و چند مقام عالی‌رتبه حکومتش در بازداشت هستند. آنها به فساد و صدور فرمان قتل مخالفان در جریان انقلاب هجده روز مصر در زمستان پیش متهم هستند، اتهامی که آن را رد کرده‌اند. معترضان مصری امیدوارند انتخابات پارلمانی آتی، اولین رای‌گیری آزاد و عادلانه در عصر جدید کشورشان و اولین گام به سوی مردم سالاری باشد. احزاب سیاسی مصر که فعالیتشان در دوره مبارک به شدت محدود شده بود، خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند. کارزار تبلیغاتی غیررسمی از مدتی پیش آغاز شده‌است و احزاب سکولار و چپگرا امیدوارند در مقابل اسلامگرایان از جمله اخوان المسلمین به پیروزی برسند، هر چند به نظر می‌رسد احزاب اسلامگرا از سازماندهی بهتری برای شرکت در انتخابات برخوردارند.