شادی آذری

در پی کاهش صادرات قطعات الکترونیکی، صادرات ژاپن کمتر از انتظارات افزایش یافت که این نشان‌دهنده رشد کند اقتصاد جهان است و این واقعیت را تایید می‌کند که افزایش ارزش ین بر احیای اقتصادی ژاپن لطمه وارد می‌سازد. بنا به گزارش بلومبرگ، دیروز گزارش وزارت اقتصاد ژاپن نشان داد که ارسال محموله‌های صادراتی ژاپن در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۸/۲ درصد افزایش یافت. اگر چه این نخستین افزایش صادرات در سومین اقتصاد جهان از زمان زلزله ۱۱ مارس تاکنون بوده است، اما این افزایش کمتر از پیش‌بینی ۸ درصدی ۲۲ اقتصاددانی است که توسط بلومبرگ مورد نظرسنجی قرار گرفته بودند.

تحلیلگران بر این باورند که اقتصاد ژاپن در فصل جاری رشد خواهد کرد، چون شرکت‌ها موفق خواهند شد تجهیزات خود را که بر اثر زلزله ویرانگری که ۱۹،۰۰۰ کشته یا مفقود بر جای گذاشت، دوباره احیا کنند. البته پیش‌بینی می‌شود تقاضای خارجی تحت تاثیر کندی اقتصادهای دیگر کشورها قرار گیرد چون صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را برای سال جاری میلادی و سال بعد به ۴ درصد کاهش داده است. آزوسا کاتو، اقتصاددان مرکز بی‌ان‌پی پاریباس در توکیو می‌گوید: «اگر چه صادرات ژاپن از زمان زلزله تاکنون احیا شده است، اما سرعت رشد آن رو به افول است. احتمال وقوع رکود اقتصادی برای این اقتصاد بعید به‌نظر می‌رسد، اما کندی رشد صادرات نشان‌دهنده آن است که هرگونه احیایی در این اقتصاد ضعیف خواهد بود.»

تحلیلگرانی که بلومبرگ از آنان نظرسنجی کرده است، پیش‌بینی می‌کنند که تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل جاری میلادی ۷/۵ درصد افزایش خواهد یافت که در این صورت این نخستین افزایش پس از سه ماه متوالی کوچک شدن این اقتصاد در پی زلزله خواهد بود. پیش‌بینی اقتصاددانان نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ژاپن در سال ۲۰۱۲ کند خواهد شد.