گروه بین‌الملل- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که دولتش با حماس برای معامله بر سر گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست این گروه فلسطینی، به توافق رسیده‌است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، نتانیاهو برای بررسی این موضوع جلسه‌ای اضطراری با حضور اعضای کابینه‌اش برگزار کرد. یکی از سخنگویان حماس، که شالیط را از سال ۲۰۰۶ در اختیار دارد، می‌گوید به موجب این معامله، حدود هزار فلسطینی دربند اسرائیل در ازای آزادی این نظامی‌صهیونیست رها خواهند شد. اعضای گروه حماس گلعاد شالیط را در ۲۵ فوریه ۲۰۰۶ در نزدیکی مرز غزه و نوار صهیونیست به اسارت گرفتند. حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، بارها درخواست های صلیب سرخ برای اعزام نمایندگانی به منظور ملاقات با گیلعاد شالیط را رد کرده‌بود. هنوز مشخص نیست که حماس این سرباز اسیر را چگونه تحویل اسرائیل خواهد داد. تاکنون چندین دور مذاکره بین رژیم صهیونیستی و حماس، با میانجیگری کشورهای مختلف، برای آزادی شالیط بی‌نتیجه مانده‌بود. نتانیاهو اصرار داشت که رژیم صهیونیستی حاضر به پرداخت «هر بهایی» برای آزادی آقای شالیط نیست. اسرائیل پیش‌تر ادعا کرده‌بود زندانیان فلسطینی را که «دستشان به خون آغشته» است، آزاد نمی‌کند. یکی از خواسته‌های حماس، آزادی مروان برغوثی از سیاستمداران فلسطینی است. رژیم صهیونیستی برغوثی را «مغز متفکر» حملات فلسطینیان علیه اهداف اسرائیلی می‌داند. حماس در اکتبر ۲۰۰۹ برای اولین بار در قبال آزادی بیست زن فلسطینی که در اسرائیل زندانی بودند، نوار ویدئویی که زنده بودن گلعاد شالیط را ثابت می‌کرد، در اختیار تل آویو قرار داد. در این نوار ویدئویی شالیط می‌گفت که حالش خوب است و با او خوش رفتاری می‌شود.

در همین شرایط، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دستور داد تا در سیاست دولت درباره شهرک‌سازی‌ها تجدیدنظر شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی آمده‌است که کمیته ویژه‌ای «سیاست‌ها و عملیات» مربوط به ساخت شهرک‌ها در مکان‌هایی از کرانه‌باختری که تکلیف زمین‌هایش مشخص نیست را مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی منابع سیاسی گفتند که نتانیاهو از این طریق به دنبال جلب موافقت دولت برای عقب‌نشینی از برخی مکان‌هاست که بدون مجوز در زمین‌های در تملک فلسطینی‌ها ساخت و ساز شده است. بنا بر این گزارش، این گونه اقدامات ممکن است تلاش‌های بین‌المللی را برای احیای مذاکرات صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پیچیده کند. موافقت دولت رژیم صهیونیستی با ساخت یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در کرانه‌باختری باعث برانگیخته شدن خشم فلسطینی‌ها شده و انتقادات بین‌المللی گسترده را به دنبال داشت. اسرائیل بارها به آمریکا وعده داد که بیش از یک‌صد مکان که بدون مجوز در آن شهرک‌سازی شده را در راستای مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها تخریب کند. از سوی دیگر، به دنبال تخریب تعدادی از این مکان‌ها در سال جاری شهرک‌نشینان تندرو چهار مسجد را به آتش کشیدند و چندین بار به فلسطینی‌ها حمله کردند.