گروه بین‌الملل- امیدهای جدید مبنی بر این که اروپا به توافق درمورد برنامه مقابله با بحران بدهی‌ها نزدیک می‌شود، موجب تقویت اعتماد بازارها در روز چهارشنبه شد و شاخص‌ها به شدت رشد کردند. روزنامه گاردین گزارش داد فرانسه و آلمان،دو اقتصاد بزرگ اروپا، با افزایش بودجه صندوق نجات کشورهای منطقه یورو به ۳ تریلیون یورو(۱/۴ تریلیون دلار) موافقت کرده‌اند. بودجه کنونی این صندوق ۴۴۰ میلیارد یورو است. همین مساله موجب افزایش وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد.

جو مثبت، دیروز چهارشنبه به آسیا و اروپا رسید با این وجود سرمایه‌گذاران در آستانه نشست روز یکشنبه رهبران منطقه یورو در بروکسل محتاط بودند.

در معاملات اروپا، شاخص داکس آلمان ۴/۱ درصد جهش کرد و به ۵۹۶۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۳۱۷۴ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان نیز ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۴۷۱ واحد رسید. وال‌استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۵۴۴ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۲۲۴ واحد رسید.

طی یکی دو هفته گذشته شاخص‌ها بخشی از کاهش خود را از ابتدای سال تاکنون جبران کرده‌اند؛ زیرا سرمایه‌گذاران به اقدام اروپا برای حل بحران بدهی‌ها امیدوار شده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کشورهای منطقه یورو برنامه‌ای سه بخشی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه خواهند داد. این برنامه شامل افزایش بودجه صندوق نجات، تامین مجدد سرمایه بخش بانکی و برنامه‌ای برای جلوگیری از زیان بانک‌هایی که دارای اوراق قرضه یونان هستند، می‌شود.

این درحالی است که اوایل هفته امیدها برای دستیابی به این برنامه تضعیف شد. زیرا مقامات آلمان ازجمله وزیر دارایی این کشور به سرمایه‌گذاران هشدار دادند انتظار نداشته باشند نشست روز یکشنبه رهبران اروپا نقطه عطفی برای حل بحران باشد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۵۴/۸۷۷۲ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۱ درصد جهش کرد و به ۲۲/۱۸۳۰۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰درصد افزایش یافت و به ۹۲/۱۸۵۵ واحد رسید. اما بورس سرزمین اصلی چین از این روند افزایش پیروی نکرد و شاخص شانگهای کامپوزیت با کاهش ۳/۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۵۱/۲۳۷۷ واحد رسید.

روز سه‌شنبه در وال‌استریت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶/۱ درصد رشد کرد و به ۰۵/۱۱۵۷۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲ درصد جهش کرد و به ۳۸/۱۲۲۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶/۱ درصد افزایش یافت و در رقم ۴۳/۲۶۵۷ واحد ثابت شد.