گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، بازارهای سهام این نگرانی را که احتمالا رهبران اروپا در نشست خود برنامه جامعی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه نخواهند داد، کنار گذاشتند و با افزایش روبه‌رو شدند.

در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۸۲/۵۴۱۱ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۶/۵۸۰۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد جهش کرد و به ۷۱/۳۱۱۵ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای رشد آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱۴۸۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۵۰/۱۲۱۱ واحد رسید. در آسیا شاخص‌ها افزایش اندکی را ثبت کردند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن با رشدی ناچیز به ۸۹/۸۶۷۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۲/۱۸۰۲۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۱ درصد جهش کرد و به ۳۸/۱۸۳۸ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور و تایوان نیز با افزایش روبه‌رو شدند. اما شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین از این روند افزایش پیروی نکردند، به طوری که شاخص شانگهای کامپوزیت ۶/۰ درصد کاهش یافت و به کمترین سطح این شاخص طی ۳۱ ماه گذشته یعنی رقم ۲۸/۲۳۱۷ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۶/۱ درصد سقوط کرد و در رقم ۱۲/۹۵۹ واحد ثابت شد.

این درحالی است که نگرانی‌ها مبنی براین که مشکلات اروپا وخیم‌تر خواهد شد، هفته‌هاست که بازارهای سهام را آشفته کرده است و تحلیل‌گران براین باورند که بی‌ثباتی در بازارها در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت. تام کان از بازارهای سرمایه لوییس در هنگ‌کنگ دراین باره می‌گوید: «درحال حاضر بازارها یک روز رشد می‌کنند و روز دیگر دچار کاهش می‌شوند. با توجه به آنچه در جهان رخ داده است، اعتماد در بازارها ازمیان رفته است و تصور می‌کنم این وضع تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.» این درشرایطی است که روز پنج‌شنبه معاملات در وال‌استریت متلاطم بود؛ زیرا اختلافاتی بین آلمان و فرانسه درمورد چگونگی حمایت از بانک‌های اروپا دربرابر پیامدهای تعویق بازپرداخت بدهی‌ها به وجود آمد. تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان موجب زیان بانک‌هایی می‌شود که اوراق قرضه این کشور را در اختیار دارند. اگر این زیان باعث شود وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر کاهش یابد، بازارهای اعتبارات همچون سال ۲۰۰۸، فلج خواهند شد. روز پنج‌شنبه در وال‌استریت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۷۸/۱۱۵۴۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۹/۱۲۱۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با رشد ۲/۰ درصدی در رقم ۶۲/۲۵۹۸ واحد ثابت شد.