سوریه با حضور ناظران خارجی موافقت کرد

تظاهرات حامیان بشار اسد در سوریه/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- در شرایطی که خشونت‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد، ضرب‌الاجل اتحادیه عرب برای پایان دادن به آنچه که سرکوب اعتراضات مردم توسط دولت سوریه توصیف شده‌است، به پایان رسید.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این در حالی است که منابع دیپلماتیک سوریه اعلام کردند که دمشق با حضور ناظران خارجی برای بررسی نحوه اجرای توافق‌نامه به طور مشروط موافقت کرده‌است. از سوی دیگر، سران اتحادیه عرب اعلام کردند که این اتحادیه در حال بررسی نامه‌ای از سوی سوریه است که با هدف تغییر در ماموریت نظارت پیشنهادی اتحادیه عرب نوشته شده‌است.

پیش از این اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق در‌آورده‌بود.

ضرب‌الاجل این اتحادیه برای توقف آنچه که پایان سرکوب خونین تظاهرات ضد‌دولتی خوانده شده‌بود، ساعت ۲۲:۰۰ روزشنبه به وقت گرینویچ ، ۱:۳۰ بامداد دیروز به وقت تهران به پایان رسید. اتحادیه عرب تاکید کرده‌بود که اگر این سرکوب‌ها پایان نیابد، سوریه را مورد تحریم قرار خواهد داد.

با این همه، فعالان حقوق بشری اعلام کردند که در جریان درگیری‌های روز جمعه دست‌کم ۱۱ نفر کشته شده‌اند. این در حالی است که همزمان، نگرانی‌ها از بروز جنگ داخلی در سوریه افزایش یافته‌است.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیر‌کل اتحادیه عرب اعلام کرد که گروهی در این اتحادیه در حال بررسی نامه سوریه هستند که شامل اصلاحاتی در پیش‌نویس پروتکلی است که وضعیت قانونی و وظایف گروه ناظر اتحادیه عرب در سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سوریه با پذیرفتن ۴۰ ناظر بین‌المللی موافقت کرده‌است. پیش از این اتحادیه عرب پیشنهاد حضور ۵۰۰ ناظر را ارائه کرده‌بود.

تحلیلگران غربی می‌گویند نسبت به اجرایی شدن این پیشنهاد بسیار بدبین هستند و بر این باورند که دولت سوریه اتحادیه عرب را بازی می‌دهد و در مقابل زمان می‌خرد.

این در شرایطی است که مقامات سوری با وضعیتی پیچیده مواجه هستند. ناظران می‌گویند که اگر آنها اجازه دهند که وضعیت با حضور ناظران با ثبات شود و نیروهای خود را از شهر‌ها خارج کنند، این احتمال قوی وجود دارد که بخش‌های عمده‌ای از کشور در اختیار مخالفان قرار گیرد.

طرح اتحادیه عرب که ماه جاری میلادی ارائه شد، از سران سوریه می‌خواهد تا نیروهای خود را از همه شهرهای نا‌آرام خارج کند، حملات خود علیه تظاهر‌ات‌کنندگان را متوقف سازد و طی مدت دو هفته با مخالفان وارد گفت‌و‌گو شود.

بشار اسد، رییس‌جمهوری بشار اسد ابتدا با این طرح موافقت کرد اما بعد‌ از اجرای آن خودداری کرد.

ناظران می‌گویند که دعوت مقامات سوری از مقامات اتحادیه عرب برای بازدید از این کشور امتیاز بزرگی محسوب می‌شود که مقامات دمشق آن را اعطا کرده‌اند.

سوری‌ها به خوبی از این موضوع آگاهی دارند که تعلیق عضویت لیبی از اتحادیه عرب باعث شد تا اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اجازه حمله نظامی به این کشور را صادر کنند، رخدادی که در نهایت به سقوط رژیم معمر قذافی منجر شد.

در تحولی دیگر، روز جمعه، ولادیمیرپوتین، نخست‌وزیر روسیه، پس از دیدار با فرانسوآ فیون، نخست‌وزیر فرانسه خواستار خویشتنداری در موضوع سوریه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین که در نشستی خبری در مسکو سخن می‌گفت در این‌باره اظهار کرد: «ما خواستار خویشتند‌اری و احتیاط هستیم.»

از سوی دیگر به گفته مقامات دفتر وزیر خارجه بریتانیا، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه این کشور، قرار است فردا دوشنبه با اعضای شورای ملی سوریه و همچنین اعضای کمیته هماهنگی برای تغییرات دموکراتیک - که عمده‌ترین گروه‌های مخالف حکومت سوریه به شمار می‌روند- در لندن، پایتخت بریتانیا دیدار کند.

دیدار ویلیام هیگ با مخالفان در شرایطی برگزار می‌شود که فشار‌های دیپلماتیک بر دمشق به شدت افزایش یافته‌است.

ایالات‌متحده و ترکیه هشدار داده‌اند که وضعیت کنونی می‌تواند منجر به جنگ داخلی در سوریه شود. پیش از این عبدالله، شاه اردن هم از اسد خواسته‌بود تا از قدرت کناره‌گیری کند.اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده گفت که انتظار ندارد دخالت بین‌المللی در سوریه مانند آنچه که در لیبی انجام شد، تکرار شود.

مخالفان در سوریه ادعا می‌کنند که از زمان مطرح شدن طرح سوریه در دوم نوامبر حدود ۴۰۰ نفر در جریان خشونت‌های این کشور کشته‌ شده‌اند.

سازمان ملل متحد هم مدعی است که حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه از ماه مارس گذشته کشته شده‌اند و شمار بسیار زیادی هم یا ناپدید شده‌اند یا در زندان به سر می‌برند.