گروه بین‌الملل- دولت جدید یونان برنامه بودجه سال ۲۰۱۲ را ارائه کرد. در این برنامه به دلیل تنزل دستمزدها و مزایای بازنشستگی و مبادله بدهی‌ها کسری بودجه تا حدود نصف کاهش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، براساس اعلام وزارت دارایی یونان، کسری بودجه این کشور در سال آینده به ۴/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی یا ۴/۱۱ میلیارد یورو (۵/۱۵ میلیارد دلار) کاهش خواهد یافت. این درشرایطی است که کسری بودجه یونان در سال جاری ۹ درصد تولید ناخالص داخلی یا ۷/۱۹ میلیارد یورو است. اوانگلوس ونیزلوس وزیر دارایی یونان به خبرنگاران گفت: «مزیت این برنامه نظری نیست، این برنامه یک مزیت ویژه عملی برای اهداف ما به شمار می‌رود.»

بودجه یونان که احتمالا پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر توسط پارلمان به تصویب خواهد رسید، برای بازگرداندن اعتماد طلبکاران و تضمینی برای تامین بودجه بین‌المللی طراحی شده است. لوکاس پاپادموس،نخست‌وزیر جدید یونان که هفته گذشته به این سمت انتخاب شد، باید در مهلتی سه ماهه که تا انتخابات باقی است وام‌های بین‌المللی را تضمین و از فروپاشی اقتصاد کشورش جلوگیری کند.

وزیر دارایی یونان گفت: نمایندگان طلبکاران بین‌المللی یونان روز جمعه در آتن بررسی پیشرفت این کشور در زمینه اقتصادی را آغاز کردند. دیروز، شنبه، نمایندگان اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول با رهبران احزاب حامی دولت پاپادموس دیدار کردند.

اولویت اصلی نخست‌وزیر جدید تضمین دریافت وام ۸ میلیارد یورویی تحت برنامه نجات تا اواسط ماه آینده است. پس از آن که جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر پیشین یونان، گفت درمورد شرایط دومین برنامه نجات همه‌پرسی برگزار خواهد کرد، پرداخت این مبلغ توسط آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، متوقف شد.

بودجه سال آینده یونان شامل سناریوی مبادله بدهی‌ها است که در آن نرخ سود بازپرداخت از ۴/۱۶ میلیارد یورو در سال جاری، ۸/۱۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۲ درنظر گرفته شده است. هدف از اجرای برنامه مبادله بدهی‌ها کاهش ۱۰۰ میلیارد یورو از بدهی‌های ۳۵۰ میلیارد یورویی یونان در سال ۲۰۱۱ است.

بدهی‌های یونان از ۷/۱۶۱ درصد تولید ناخالص داخلی به ۵/۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۲ کاهش خواهد یافت. تولید ناخالص داخلی این کشور پس از آن که در سال ۲۰۱۱، ۵/۵ درصد کاهش یافت، در سال آینده ۸/۲ درصد افت می‌کند. براساس برنامه بودجه، میانگین بیکاری در سال ۲۰۱۲، ۱/۱۷ درصد خواهد بود که بیش از رقم ۴/۱۵ درصد سال جاری است. میانگین تورم نیز در سال آینده ۶/۰ درصد خواهد بود. متوسط تورم در سال ۲۰۱۱، ۸/۲ درصد است.