گروه بین‌الملل- احزاب سیاسی بلژیک برای کاهش کسری بودجه این کشور بدون دولت، به توافق رسیدند و این کشور را یک گام به تشکیل دولت پس از گذشت ۵۳۱ روز از انتخابات نزدیک کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، الیو دی روپو، رهبر حزب سوسیالیست فرانسوی زبان که مذاکرات ائتلاف میان شش حزب سیاسی این کشور را هدایت می‌کرد، پس از مذاکرات طولانی این توافق را اعلام کرد. روز شنبه شاه آلبرت دوم از او درخواست کرد دولت تشکیل دهد. این در شرایطی است که تنش میان بخش هلندی زبان شمالی و بخش فرانسوی زبان جنوبی احتمال تجزیه کشور را برانگیخته بود. رتبه اعتباری بلژیک روز جمعه توسط موسسه استاندارد اند پورز یک رتبه کاهش یافته و به AA تنزل کرد. این موسسه در توضیح دلیل اقدام خود گفته بود هزینه کمک مالی به بانک بحران‌زده دکسیا، نبود توافق سیاسی و کندی رشد، کاهش بار بدهی بلژیک را که در میزان بالای بدهی، پنجمین کشور در منطقه یورو است، دشوار می‌کند. نخست‌وزیر موقت بلژیک از شش حزب این کشور درخواست کرده بود پیش از ۲۸ نوامبر که این کشور قرار است اوراق قرضه برای کسب دو میلیارد یورو اعتبار منتشر کند، به توافق برسند.

بلژیک به دلیل کوتاهی در مقابله با کسری بودجه عمومی با مجازات از سوی اتحادیه اروپا روبه‌رو است. اولی رن، کمیسر امور پولی و اقتصادی اتحادیه اروپا هفته گذشته تکرار کرد بلژیک باید برای رسیدن به اهداف خود اقدام کند.

تنزل رتبه اعتباری بلژیک به همراه چشم انداز منفی، نخستین تنزل رتبه اعتباری این کشور در ۱۳ سال گذشته بود و این کشور را هم‌ردیف با جمهوری چک، کویت و شیلی قرار داد. هزینه استقراض بلژیک از زمان موافقت دولت برای کمک به بانک دسکیا و تضمین بدهی‌های این بانک برای ده سال آینده، به بالاترین سطح در ۱۱ سال گذشته رسیده است.

بلژیک پس از کشورهای اروپایی اسلوونی، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، قبرس و یونان با تنزل رتبه در سال جاری روبه‌رو شد. این کشور که ۸/۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن بروکسل است، مرکز استقرار کمیسیون اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است و آخرین‌بار رتبه اعتباری‌اش در دسامبر ۱۹۹۸ از سوی فیچ کاهش یافته بود.