گروه بین‌الملل- ادامه بحران مالی و اقتصادی در جهان و کاهش تقاضا برای کالاهای چینی تاثیر زیادی بر گسترش اعتصاب‌های کارگری در این کشور داشته است.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس بخش صنعت چین که برای میلیون‌ها نفر اشتغال ایجاد کرده است طی ماه‌های اخیر با کاهش چشمگیر تقاضای خارجی، افت صادرات و افزایش هزینه‌های داخلی روبه‌رو شده است. بر این اساس هزاران نفر از کارگران کارخانه‌های صنعتی استان گوانگ دونگ چین در اعتراض به وضعیت کاری و پایین بودن دستمزد اقدام به برپایی اعتصاب سراسری کرده‌اند. این اعتصاب‌ها در شرایطی است که اقتصاد چین به شدت به صادرات وابسته است و میزان صادرات این کشور طی ماه‌های اخیر به شدت افت داشته است.

ادامه بحران اقتصادی و مالی در آمریکا و اروپا تاثیر زیادی در افت تقاضای کالاهای صادراتی چین داشته است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کاهش صادرات و سود شرکت‌های چینی بیشترین فشار را بر کارگران وارد کرده است و مدیران شرکت‌های چینی مجبورند برای کاهش هزینه‌ها میزان دستمزدها را کاهش دهند. این شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین اعتصاب‌های کارگری در چین از تابستان ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. این اعتصاب‌ها در برخی موارد منجر به درگیری با پلیس چین شده است. مهم‌ترین خواسته و تقاضای کارگران افزایش سطح دستمزد و حقوق است. این در شرایطی است که شرکت‌های چینی به علت کاهش صادرات و افت درآمد در چنین شرایطی نمی‌توانند سطح دستمزدها را افزایش دهند.