گروه بین‌الملل- پس از آن که فدرال رزرو آمریکا و پنج بانک مرکزی دیگر توافق کردند نرخ بهره مبادله نقدی دلار را تا ۵۰ درصد کاهش دهند، دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت جهش کرد و به بیش از ۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه ۸۵/۱ دلار افزایش یافت و به ۶۴/۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۵۸/۱ دلار افزایش در رقم ۷۹/۹۹ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت ۷۴ سنت افت کرد و بشکه‌ای ۵۶/۱۱۱ دلار معامله شد. فدرال رزرو در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام مشترک با بانک‌های مرکزی کانادا، انگلستان، ژاپن، اروپا و سوئیس برای کاهش فشار در بازارهای مالی و کمک به تقویت فعالیت‌های اقتصادی صورت گرفته است.

قیمت نفت از رقم ۷۵ دلار اوایل ماه گذشته افزایش چشمگیری یافته است، زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا دچار رکود نخواهد شد. با این وجود، ریچارد سلطانیان از مرکز مشاوره ان‌یو‌اس، پیش‌بینی می‌کند بحران بدهی اروپا ظرف چند ماه آینده رکود اقتصادی در این قاره به وجود خواهد آورد و این مساله تقاضای جهانی برای نفت را تضعیف خواهد کرد. سلطانیان می‌گوید: «بازار انرژی ضعیف خواهد ماند، مشکلات فزاینده اقتصادی اروپا تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا و همچنین اقتصاد چین که با حباب مستغلات دست و پنجه نرم می‌کند، خواهد داشت.» این در شرایطی است که تحلیل‌گران بازگشت تدریجی نفت لیبی به چرخه عرضه را زیرنظر دارند. موسسه مالی مورگان استنلی اعلام کرد قیمت نفت خام برنت در نیمه اول سال آینده به ۸۵ دلار کاهش خواهد یافت. این موسسه در گزارشی عنوان کرد: «افزایش قابل توجه عرضه و کاهش تقاضا ادامه خواهد داشت. با توجه به این موضوع، در صورتی که اوپک تولید را در سطح کنونی نگه دارد، ذخایر نفت تا نیمه اول سال آینده به شدت افزایش خواهد یافت.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت گاز طبیعی به ۵۸/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید و بنزین گالنی ۵۸/۲ دلار معامله شد.