ادامه تلاش اروپا برای نجات یورو از بحران

نشست وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل / عکس: AFP

گروه بین‌الملل- در شرایطی که فرصت کمی به پایان سال ۲۰۱۱ باقی مانده است، وزرای دارایی منطقه پولی یورو همچنان به دنبال راهی هستند تا این واحد ارزی را از بحران خارج کنند. به همین منظور، وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه در بروکسل گردهم آمدند. این نشست دیروز، چهارشنبه، با حضور وزرای دارایی منطقه نفوذ یورو ادامه یافت. به گزارش یورو نیوز، ژان کلود یانکر، رییس گروه وزرای دارایی اروپا در نشست روز سه‌شنبه گفت: «پیشرفت‌های مهم در تلاش برای حل این بحران، امکان اجرای بسته پیشنهادی ارائه شده در نشست اتحادیه اروپا در بیست‌وششم اکتبر به یونان را فراهم کرد. این نشان می‌دهد تا چه حد طرح «دیوار آتشین» در برابر این بحران مفید بوده است. ضمن آنکه این مساله نشان‌دهنده عزم جدی و اراده مشترک ما برای ایجاد ثبات مالی در منطقه پولی یورو است.»

افزایش میزان اعتبار صندوق بین‌المللی پول نیز یکی از موضوعاتی است که گروه اروپا به دنبال اجرای آن است.

رییس گروه وزاری دارایی اروپا می‌گوید: «ما تصمیم گرفته‌ایم که هر چه سریع‌تر اعتبار این صندوق را از طریق وام‌های دو طرفه افزایش دهیم. پس از نشست گروه ۲۰ در کن، این تصمیم به این منظور اجرا می‌شود که صندوق بین‌المللی پول بتواند همانند صندوق ثبات مالی اروپا ضمن ارتباط نزدیک با این صندوق اروپایی، با قدرت بیشتری و در قالب طرح «دیوار آتشین» فعالیت خود را گسترش دهد.»

بر اساس این طرح، وزرای دارایی حوزه نفوذ یورو برای افزایش بودجه صندوق بین‌المللی پول تا ۸ درصد اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزرای دارایی کشورهای منطقه پولی یورو همچنین در صددند تا با پرداخت وام به یونان و یا پرتغال، ضمن جلوگیری از شیوع بحران مالی این کشورها به دیگر کشورهای اروپایی، مانع خروج این کشورها از حوزه نفوذ یورو شوند. ایتالیا نیز به تازگی به جمع کشورهای بحران زده مالی اضافه شده است. این کشور بر اساس تصمیم گروه ۲۰ در نشست کن، قادر خواهد بود یک وام از بانک مرکزی اروپا، اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول با بازپرداخت سه ساله دریافت کند.