اختلاف ناظران اتحادیه عرب درباره تک تیراندازان سوری

ناظران اتحادیه عرب در سوریه در حال بحث / عکس: AP

۴۷ ناظر جدید به زودی به سوریه می‌روند

گروه بین‌الملل- ناظران اتحادیه عرب در سوریه نسبت به حادثه‌ای در شهر درعا که گفته می‌شود تک تیراندازان دولتی در آن دخیل بوده‌اند روایت‌های متفاوتی ارائه داده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها تصاویر ویدیویی که در اینترنت منتشر شده‌است فردی را نشان می‌دهند که ظاهرا از ناظران اتحادیه عرب است و می‌گوید تک تیراندازان دولت سوریه را روی پشت بام‌ها دیده‌است.

او از دولت سوریه می‌خواهد که فورا به استقرار این تک تیراندازان پایان دهد. اما رییس گروه ناظران اتحادیه عرب بعدا در گفتگویی مشاهده تک تیراندازان توسط این عضو گروه ناظران را تکذیب کرد. به‌رغم حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه، از شدت خشونت‌ها در این کشور کاسته نشده‌است.

تصاویر منتشر شده در اینترنت که قابل تایید نیست فردی را نشان می‌دهد که به نظر از اعضای گروه ناظران اتحادیه عرب در سوریه است و از شلیک گلوله توسط تک تیراندازان دولتی به سوی مردم در شهر درعا شکایت می‌کند در فیلم منتشر شده، این فرد می‌گوید: «به من می‌گویید که تک تیراندازان [بر روی پشت بام] هستند؟ نیازی نیست به من بگویید. من با چشمان خودم آنها را دیدم.»

او همچنین می‌گوید که نگرانی ناظران در این مورد به اتحادیه عرب منتقل خواهد شد و چنانچه به حضور این تک تیراندازان ظرف ۲۴ ساعت پایان داده نشود، اقدام مقتضی اتخاذ خواهد شد.

در گزارشی دیگر، خبرگزاری آلمانی د پ آ (DPA) به نقل از یک منبع نزدیک به هیات ناظران اتحادیه عرب گزارش داد که ناظران همچنین تک تیراندازانی را در دوما در حومه دمشق پایتخت سوریه مشاهده کرده‌اند. با این وجود، ژنرال مصطفی الدابی رییس گروه ناظران اتحادیه عرب، در سخنانی متضاد با این گزارش‌ها گفت که سخنان عضو گروه ناظران اتحادیه عرب در فیلم منتشر شده در اینترنت، فرضی بوده و او در حقیقت گفته است که «اگر با چشمان خودش تک تیراندازان را ببیند، موضوع را بلافاصله گزارش خواهد داد.» ناظران معتقدند این سخنان رییس گروه ناظران اتحادیه‌عرب، به اتهام‌های معترضان سوری که معتقدند ژنرال الدابی که یک سودانی است به دولت سوریه تمایل دارد، دامن خواهد زد. سپهبد الدابی از افسران اطلاعات ارتش سودان بوده‌است در حالیکه دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل عملکرد نیروهای دولتی و شبه نظامیان تحت حمایت دولت آن کشور در منطقه دارفور، رییس‌جمهوری سودان را به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار داده‌است.

ناظران می‌گویند در شرایطی که پنج روز از آغاز ماموریت ناظران اتحادیه عرب می‌گذرد، بسیاری از معترضان سوری مدعی هستند که از ناتوانی آنها در متوقف کردن خشونت‌ها در این کشور احساس سرخوردگی می‌کنند.

هدف از اعزام ناظران اتحادیه‌عرب که برای نظارت بر پایبندی سوریه به مفاد طرح صلح پیشنهادی این اتحادیه به سوریه سفر کرده‌اند، جلوگیری از ادامه و تشدید خشونت‌ها و بررسی اظهارات مقامات حکومت در این مورد بوده‌است که تنها برای مقابله با «تروریست‌های مسلح» از واحدهای نظامی استفاده کرده‌است.

از سوی دیگر عدنان عیسی الخضیر، رییس اتاق عملیات هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه اعلام کرد که در هفته جاری ۴۷ ناظر دیگر این اتحادیه شامل ۲۲ ناظر عراقی و ۲۵ ناظر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به سوریه اعزام خواهند شد. او که در مقر اتحادیه عرب در قاهره سخن می‌گفت، تاکید کرد: «اتاق عملیات هیات ناظران اتحادیه به طور مستمر با هیات اعزامی به سوریه در ارتباط است و ارتباط خوبی نیز میان گروه‌های مختلف ناظران در سوریه وجود دارد و آنها جهت ایجاد هماهنگی بیشتر کاملا با هم در تماس هستند.»

الخضیر با تاکید بر اینکه ناظران اتحادیه عرب بر اساس برنامه موجود از مناطق مختلفی در سوریه دیدن کرده‌اند، گفت: «هیات اعزامی به سوریه از همه وسایل ارتباطی و ضبط و پخش بهره می‌گیرند و این وسایل به اندازه کافی در اختیار آنها هست.»