گروه بین‌الملل- همزمان با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر احیای اقتصادی آمریکا، دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت افزایش یافت و به بیش از بشکه‌ای ۱۰۳ دلار رسید. بهبود شرایط اقتصادی آمریکا موجب افزایش تقاضا برای نفت می‌شود.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۲۸/۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۲۵ سنت کاهش در رقم ۳۱/۱۰۱ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت ۷۷/۱۱۳ دلار در هر بشکه معامله شد. از ابتدای این ماه تاکنون نفت بیش از ۱۰۰ دلار معامله شده است، زیرا نشانه‌های بهبود اقتصاد آمریکا اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده است.

سرمایه‌گذاران همچنین به دقت گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکایی در فصل چهارم و جدیدترین آمار خرده‌فروشی،درخواست دریافت مزایای بیکاری و اعتماد مصرف‌کننده را بررسی خواهند کرد. این آمار اواخر این هفته منتشر می‌شوند. روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد رشد کرد.

این درشرایطی است که تنش بین ایران و قدرت‌های غربی برسر برنامه هسته‌ای تهران نیز به باقی ماندن قیمت نفت در سطح بیش از ۱۰۰ دلار کمک کرده است. آمریکا اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه بانک مرکزی ایران وضع کرده است و اروپا نیز قصد دارد واردات نفت از این دومین صادرکننده نفت اوپک را محدود کند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین ۷۹/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۲/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.