انتقاد شدید نامزد‌های جمهوری‌خواه از رامنی

عکس: European Press Photo Agency

احسان ابطحی

انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت نیوهمپشر، دیروز در شرایطی برگزار شد که میت رامنی، نامزد پیشتاز این حزب قصد داشت تا با پیروزی در انتخابات این حزب، گام بزرگی در مسیر پیروزی نهایی بردارد. با این همه، این نامزد جمهوری‌خواه، باید برای دستیابی به این هدف، موانع بزرگی از جمله انتقاد‌های شدید رقبایش و گاف بزرگ خود را از پیش رو بردارد. به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر منچستر، بزرگترین شهر ایالت نیوهمپشر، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست - ایالتی که در همسایگی نیوهمپشر قرار دارد‌ در نظر‌سنجی‌ها با اختلافی آشکار از دیگر رقبای خود یعنی ران پاول، جان هانتسمن، نیوت گینگریچ و ریک سنتروم پیش است. پیروزی رامنی ۶۳ ساله در انتخابات نیو همپشر تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. در صورت چنین اتفاقی، او اولین جمهوری‌خواهی خواهد بود که رییس‌جمهوری در مسند کار نیست اما در انتخابات دو ایالت اول درون حزبی جمهوری‌خواهان به پیروزی می‌رسد. رامنی هفته گذشته در ایالت آیوا موفق شد با تنها هشت رای، سنتروم، جدی‌ترین رقیبش را شکست داد. آیوا اولین ایالتی است که انتخابات درون حزبی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آن برگزار می‌شود.پیروزی رامنی در ایالت نیوهمپشر باعث خواهد شد تا او با قدرت و انگیزه بسیار بیشتری به انتخابات ایالت‌های کارولینای جنوبی و فلوریدا برود که قرار است به ترتیب روزهای بیست‌و‌یکم و سی‌و‌یکم ژانویه برگزار شود. بر‌اساس نظر‌سنجی‌های انجام شده، رامنی هم در کارولینای جنوبی و هم در فلوریدا پیشتاز است و پیروزی او در این دو ایالت نه به طور کامل اما تقریبا نامزدی او از حزب جمهوری‌خواه را قطعی خواهد کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده مطابق معمول در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود که در سال ۲۰۱۲ روز ششم ماه نوامبر خواهد بود.رامنی، دوشنبه شب در شهر بدفورد و در آخرین برنامه انتخابات خود در جمع هوادارانش گفت:«شما فردا موضع مهمی را اعلام خواهید کرد، اجازه دهید گام بعدی را برداریم، به من قدرتی را بدهید که به آن نیاز دارم و امیدوار به آن هستم.» رامنی اما در مسیر مبارزات انتخاباتی‌اش یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. او درباره تمایل خود برای انجام رقابت بزرگتر و شدید‌تر میان شرکت‌های بیمه خدمات درمانی، جمله‌ای دردسرساز گفت و اظهار کرد:« من دوست دارم بتوانم افراد را از کارشان اخراج کنم.»

در واکنش به این جملات، مخالفان رامنی چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات به او تاختند و گفته‌های او را نشانه‌ای دال بر این موضوع خواندند که رامنی سیاست‌مداری است که از مردم دور است و با آنان ارتباط ندارد. آنها همچنین به عملکرد رامنی در شرکت «بین کپیتال» اشاره کردند، شرکتی که شرکت‌های دیگر را خریداری و آنها را بازسازی می‌کرد.هانتسمن، یکی از رقبای جمهوری‌خواه رامنی در همین‌باره گفت:«فرماندار رامنی از اخراج افراد لذت می‌برد، من اما از اشتغالزایی لذت می‌برم.»در تغییری آشکار در مواضع نامزد‌های جمهوری‌خواه، آنها تلاش کردند تا از گفته‌های رامنی بهره‌برداری پوپولیستی کنند و بدون در نظر گرفتن آرمان‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه که سرمایه‌داری یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست را متهم کنند که یک سرمایه‌دار است! نیوت گینگریچ، رییس‌ پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و یکی دیگر از نامزد‌های جمهوری‌خواه اما تلاش کرد به اصل سرمایه‌داری انتقادی وارد نکند. او الفاظ بسیار تندی علیه رامنی به کار برد و در ویدئویی که توسط هوادارانش تهیه شده‌بود، گفت:«رامنی در دوران زمامداری‌اش در «بین» یک سرمایه‌دار نبود. او یک غارتگر بود.»

گینگریچ که پیش از این در نظر‌سنجی‌ها از موقعیت مناسبی برخوردار بود پس از عملکرد نا‌امید‌کننده در ایالت آیوا نشان داد که نمی‌تواند چندان به پیروزی امیدوار باشد و به شدت در نظر‌سنجی‌ها افت کرد.انتخابات ایالت نیوهمپشر ساعت ۷ بعدازظهر به وقت محلی، ۳:۳۰ بامداد امروز به وقت تهران، به پایان رسید و نتایج نهایی آن امروز اعلام خواهد شد. انتظار می‌رفت که حدود ۲۵۰ هزار نفر در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شرکت کنند. ۷۵ هزار نفر هم در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند و به انتخابات مجدد اوباما به عنوان ریاست‌جمهوری رای دادند. انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به طور تشریفاتی برگزار می‌شود زیرا اوباما نامزد این حزب در انتخابات سال آینده خواهد بود. بر‌اساس آخرین نظر‌سنجی‌ها در ایالت نیوهمپشر، میت رامنی ۷/۳۷ ، ران پاول ۷/۱۷، جان هانتسمن ۳/۱۴، ریک سنتروم ۱۱ و گینگریچ ۷/۹ درصد آرا را در اختیار داشتند.