گروه بین‌الملل- پس از آنکه ایران اعلام کرد صادرات نفت به انگلستان و فرانسه را متوقف کرده است، دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به بالاترین سطح ۹ ماهه جهش کرد و نزدیک به ۱۰۵ دلار معامله شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام ۵۰/۱ دلار جهش کرد و به ۷۴/۱۰۴ دلار در هر بشکه رسید. این درشرایطی است که در معاملات ابتدای روز قیمت نفت به ۲۱/۱۰۵ دلار نیز رسید که بالاترین رقم از ماه مه تاکنون بود. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۹۳ سنت افزایش در رقم ۲۴/۱۰۳ دلار ثابت شد. دیروز در لندن نفت خام برنت ۴۳/۱ دلار افزایش یافت و بشکه‌ای ۰۱/۱۲۱ دلار معامله شد.

روز یکشنبه وزارت نفت ایران اعلام کرد در واکنش به تحریم خرید نفت توسط اتحادیه اروپا، فروش نفت به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی را متوقف کرده است.

تصمیم چین برای افزایش عرضه پول به منظور تحریک وام‌دهی و رشد اقتصادی نیز به رشد قیمت نفت کمک کرد. روز شنبه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها را کاهش خواهد داد.

خوش‌بینی‌ها درمورد اینکه اقتصاد جهان در سال جاری بیش از پیش‌بینی‌های قبلی رشد خواهد کرد، موجب شده است قیمت نفت از ۹۶ دلار اوایل این ماه افزایش یابد. موسسه مالی جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود را درمورد قیمت نفت خام برنت از ۱۲۰ دلار به ۱۳۵ دلار افزایش داده است. این موسسه در گزارشی عنوان کرد:« بهبود رشد اقتصادی این پتانسیل را دارد که قیمت نفت را برای ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده افزایش دهد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۲۲/۳ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۶۶/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.