گروه بین‌الملل- تازه‌ترین آمارهای رسمی دولت ژاپن نشان می‌دهد این کشور طی ماه ژانویه ۲۰۱۲ بار دیگر با کسری تجاری روبه‌رو شده است.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس افزایش واردات سوخت تاثیر زیادی در رشد هزینه‌های واردات ژاپن داشته است. از سوی دیگر افزایش ارزش ین در برابر دلار نیز تاثیر منفی زیادی بر صادرات سومین اقتصاد بزرگ جهان در این مدت داشته است. بر اساس این گزارش کاهش تقاضا از سوی بازارهای اروپایی نیز موجب کاهش صادرات شرکت‌های بزرگ صنعتی ژاپن شده است.

بر این اساس کسری تجاری ژاپن طی ماه ژانویه به بیش از ۱۴۷۵ میلیارد ین معادل ۵/۱۸میلیارد دلار رسیده است که این بالاترین کسری تجاری این کشور از سال ۱۹۷۹ میلادی به شمار می‌رود.

این گزارش حاکی است ژاپن در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز برای نخستین بار در ۳۱ سال گذشته با کسری تجاری روبه‌رو شده است. وقوع سونامی و زلزله بی‌سابقه در این کشور و سیل شدید در تایلند تاثیر منفی زیادی بر تولیدات صنعتی و صادرات ژاپن در سال ۲۰۱۱ داشته است. این برای چهارمین ماه متوالی است که ژاپن با کسری تجاری روبه‌رو شده است.

بر این اساس کل صادرات ژاپن طی ماه ژانویه با ۳/۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به کمتر از ۴۵۱۰ میلیارد ین رسیده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کسری تجاری ژاپن تا سال ۲۰۱۳ میلادی نیز ادامه خواهد یافت. تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن تاثیر زیادی در افزایش واردات سوخت‌های فسیلی در این کشور داشته است. در این مدت میزان واردات ژاپن نیز با ۸/۹ درصد رشد به بیش از ۵۹۸۵ میلیارد ین رسیده است.

میزان واردات ال ان جی ژاپن در این مدت با رشد چشمگیر ۷۴ درصدی و واردات زغال سنگ نیز با رشد فزآینده ۲۶ درصدی روبه‌رو شده است. بر این اساس مازاد تجاری ژاپن با اروپا در این مدت با ۹۹ درصد کاهش به کمتر از ۷۰۰ میلیون ین رسیده است.

صادرات ژاپن به اروپا با ۷/۷ درصد کاهش به ۵۳۱ میلیارد ین رسیده است. صادرات خودرو و محصولات الکترونیکی ژاپن به اروپا در این مدت بیش از ۲۹ درصد کاهش داشته است. مازاد تجاری ژاپن با آمریکا نیز در این مدت با ۶/۷ درصد کاهش به کمتر از ۳/۲۶۵ میلیارد ین رسیده است.