تظاهرات ضد ناتو در افغانستان به خشونت کشیده‌شد

عکس: AFP

به دنبال این تظاهرات که به دلیل هتک حرمت به قرآن کریم برگزار شد، چهار نفر کشته شدند

گروه بین‌الملل- دست کم چهار نفر در اثر خشونت‌های ناشی از تظاهرات ضدناتو در افغانستان کشته و حدود بیست تن دیگر زخمی‌شده‌اند. به گزارش بی.‌بی.‌سی این تظاهرات در اعتراض به «بی حرمتی» به قرآن کریم در پایگاه نظامی‌بگرام انجام گرفته‌است. ده‌ها نفر در شرق کابل با سوزاندن لاستیک‌های کهنه و سر دادن شعارهای ضدآمریکایی تظاهرات کردند. از سوی دیگر تظاهرات مشابهی نیز در منطقه شینوار در استان پروان و همچنین شهر جلال آباد در شرق افغانستان گزارش شده‌است. در سایر تظاهرات در لوگر و کنر خشونت کمتری رخ داده‌است. اوایل روز سه‌شنبه گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از سوزاندن کتاب‌های مذهبی از جمله نسخه‌های قرآن کریم در پایگاه نظامی‌بگرام بود. صدها نفر با شنیدن این خبر در بیرون پایگاه نظامی‌بگرام دست به تظاهرات زدند و به طرف پایگاه سنگ پرتاب کردند. شماری از این تظاهرات‌کنندگان نسخه های نیمه سوخته قرآن را به خبرنگاران نشان دادند که ظاهرا از سوی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- در پایگاه بگرام سوزانده شده بود. مقامات ناتو اما گفته‌اند که هنوز نمی‌‌توانند گزارش سوزاندن قرآن کریم را تائید کنند، اما بیرون انداختن برخی از کتاب‌های مذهبی، از جمله قرآن کریم از داخل پایگاه بگرام تائید شده‌است. ظاهرا این کتاب‌ها در میان اوراق و کتاب‌های غیرضروری، از پایگاه بگرام بیرون انداخته شده‌بود، اما کارگران افغانی که این مواد را به بیرون انتقال می‌دادند، متوجه وجود نسخه‌های قرآن در میان آن شدند.

این همه در شرایطی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل یک نفر در کابل، یک نفر در جلال آباد و دو نفر دیگر در منطقه شینوار استان پروان در جریان تظاهرات کشته شده‌اند. گزارش شده است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان خشمگین، شلیک هوایی کرده‌اند. خبرنگاران می‌گویند، شماری از تظاهرات‌کنندگان در کابل شعارهایی در حمایت از گروه طالبان سر می‌دادند. به گفته این خبرنگاران، این افراد به حداقل دو خودروی مربوط به ناتو و سازمان ملل متحد در کنار خیابانی در شرق کابل حمله کرده‌اند. این افراد همچنین راه اصلی شهر کابل را به شرق این شهر مسدود کردند. از سوی دیگر، مخالفت‌های گسترده‌ای در اعتراض به «بی‌حرمتی» به قرآن کریم، در مجلس نمایندگان افغانستان نیز انجام گرفته‌است.

این مجلس نشست کاری خود در مورد بررسی مصارف بودجه سال گذشته را تعطیل کرده و به بررسی حادثه روز گذشته در پایگاه نظامی‌بگرام پرداخته‌است. در قطعنامه‌ای که مجلس نمایندگان منتشر کرد، آمده است که عاملان «بی‌حرمتی» به قرآن باید شناسایی و مجازات شوند. در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان هیاتی را تشکیل داده است تا در مورد اصل حادثه در پایگاه نظامی‌بگرام تحقیق کند و نتایج کار خود را به ریاست جمهوری ارائه دهد. در واکنش به این اعتراضات وزیر دفاع آمریکا و همچنین فرمانده عمومی ‌نیروهای ناتو در افغانستان نسبت به «بی‌حرمتی» به قرآن کریم، از افغان‌ها عذرخواهی کرده‌اند. فرمانده ناتو روز گذشته گفت که این حادثه به هیچ وجه عمدی نبوده‌است، اما تاکید کرد که برای حقیقت‌یابی این مساله، تحقیق می‌کنند. کارستن جکوبسن، سخنگوی ناتو در همین‌باره به بی‌.‌بی‌.‌سی گفت که این یک اشتباه بوده که از سوی سربازان آمریکایی سر زده است. او گفت: «کارگران محلی جنس موادی را که (در بگرام) بیرون انداخته شده بود، شناسایی و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کردند.» این یک اشتباه بود و ما در حال حاضر سرگرم تحقیق در مورد چگونگی این اتفاق هستیم.» افغان‌ها در برابر هر گونه گزارشی در مورد اهانت به مقدسات مذهبی، به ویژه زمانی که از سوی خارجی‌ها صورت گرفته باشد، حساس هستند. سال گذشته، حداقل ده نفر از کارمندان سازمان ملل متحد در تظاهرات خشونت‌آمیزی در مزارشریف، در شمال افغانستان کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند. این تظاهرات در اعتراض به تصمیم یک کشیش آمریکایی صورت گرفت که می‌خواست نسخه های قرآن کریم را در فلوریدا آتش بزند. با این حال، در مواردی هم، گروه طالبان و سایر گروه‌های مخالف دولت، برای برانگیختن مردم علیه نیروهای خارجی تلاش کرده‌اند گزارش‌هایی را در مورد اهانت به مقدسات دینی از سوی نیروهای ناتو منتشر کنند.