درخواست از اسد برای پناهنده شدن به روسیه

نشست گروه موسوم به دوستان سوریه- عکس: رویترز

همزمان، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر قانونی دولت فلسطین از مخالفان دولت سوریه حمایت کرد

گروه بین‌الملل- نشست گروه موسوم به «دوستان مردم سوریه» روز جمعه و با هدف افزایش فشار‌ها بر بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و دولت او برگزار شد. در نشست «دوستان مردم سوریه» از بشار خواسته شد، به روسیه پناهنده شود. همزمان شورای ملی سوریه خواستار کمک‌های نظامی برای مقابله با ارتش اسد شده‌است. به گزارش دویچه‌وله، روز جمعه‌، کنفرانس «گروه دوستان مردم سوریه»، متشکل از نمایندگان بیش از ۶۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی، در تونس برگزار شد. روسیه و چین به این دلیل که از نمایندگان دولت سوریه دعوت نشده‌بود، در این نشست حضور نداشتند.

منصف مرزوقی، رییس‌جمهوری تونس در سخنرانی آغازین کنفرانس از رییس‌جمهوری سوریه خواست، به همراه خانواده‌اش به روسیه پناهنده شود. او گفت: «اگر ما واقعا دوستان سوریه هستیم باید از خواست مردم این کشور مبنی بر سرنگونی رژیم سرکوبگر پشتیبانی کنیم و در عین حال به فکر تامین امنیت اقلیت‌ها در این کشور باشیم.» مرزوقی در این راستا یمن را الگو قرار داد و پیشنهاد کرد که بشار اسد قدرت را به معاونش فاروق الشرع واگذار کند و در عین حال مصونیت سیاسی داشته باشد. او در ادامه اظهارکرد: «این راه حل عادلانه‌ای نیست، اما در حال حاضر جان مردم سوریه باارزش‌تر از عدالت است.»

در بیانیه‌‌ پایانی کنفرانس روز جمعه آمده‌است که در صورت ادامه‌ خشونت‌ها در سوریه، تحریم‌ها علیه این کشور افزایش خواهند یافت. سران «شورای ملی سوریه» انتظار داشتند که شرکت‌کنندگان کنفرانس این شورا را به عنوان تنها نماینده‌ قانونی مردم سوریه به رسمیت بشناسند، اما این انتظار برآورده نشد. در بیانیه پایانی کنفرانس از شورای ملی سوریه به عنوان «یکی از نمایندگان مردم سوریه که برای تحولات صلح‌آمیز و دموکراتیک تلاش می‌کند» نام برده شده‌است. در این بیانیه همچنین از گزینش کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل به عنوان نمایند‌ه‌ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، پشتیبانی شده‌است.

تظاهرات پشتیبانان اسد

همزمان، روز جمعه نزدیک به ۳۰۰ تن از طرفداران رژیم بعث سوریه در مقابل «هتل پالاس»، محل برگزاری کنفرانس «گروه دوستان مردم سوریه»، به تظاهرات پرداختند. به گزارش خبرگزار‌ی‌ها آنها با شعارهایی در پشتیبانی از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، به ساختمان هتل هجوم بردند. این تظاهرات پس از مدت کوتاهی با دخالت نیروهای پلیس پایان یافت.

نشست اضطراری

از سوی دیگر، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل با پیشنهاد اتحادیه‌‌ عرب برای برگزاری یک نشست اضطراری در رابطه با وضعیت نابهنجار ده‌ها هزار شهروند سوری موافقت کرد. این نشست روز سه‌شنبه - نهم اسفند- در ژنو برگزار خواهد شد.خبرگزاری آلمان به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌نویسد که هدف اصلی این نشست اضطراری، یافتن راهی برای رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان در مناطق جنگ‌زده‌ سوریه خواهد‌بود. این در شرایطی است که بر اساس ادعایی که یک هیات کارشناسی شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره‌ بحران سوریه مطرح کرده‌است، مقامات حکومتی دستور کشتار مردم توسط نیروهای نظامی و امنیتی را صادر کرده‌اند. در این گزارش ادعا شده است که احتمال می‌رود، اقدام حکومتگران سوری برای حمله به شهرها و کشتار مخالفان، مصداق جنایت علیه بشریت به‌شمار رود.

اوباما: زمان تغییر رژیم اسد فرا رسیده ‌است

این در شرایطی است که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا دیروز گفت که کاخ سفید و متحدانش از هر ابزار قابل استفاده‌ای برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه استفاده خواهند کرد. اوباما همکاری نزدیک جامعه بین‌المللی را برای مقابله با بحران سوریه ضروری دانست و آن را پیامی واضح به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه دانست که بداند «هنگام انتقال قدرت» فرا رسیده است.

رییس‌جمهوری آمریکا که در پایان دیدار خود با نخست وزیر دانمارک با خبرنگاران سخن می‌گفت، خطاب به دولت سوریه گفت: «اکنون زمان تغییر رژیم در سوریه است و کشتار مردم این کشور توسط دولت خودشان باید متوقف شود.»

اتحادیه اروپا و افزایش تحریم‌ها علیه سوریه

همزمان وزیر امور خارجه فرانسه گفت :«در راستای افزایش تحریم‌ها علیه سوریه اموال بانک مرکزی این کشور در اروپا بلوکه می‌شود.»

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: «در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور فشار علیه دولت سوریه دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در اروپا بلوکه خواهد شد.» او در ادامه گفت:« مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی سوریه مهم‌ترین اقدامی است که روز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا آن را تصویب می‌کنند و این اقدام در راستای فشار بر دولت سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها انجام شده‌است.»

مردم سوریه امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم سوریه امروز برای مشارکت در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.به گزارش ایسنا، مسوولان سوری از مردم این کشور خواستند تا برای رای دادن به پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه امروز - یکشنبه- به پای صندوق‌های رای بروند. پیش‌نویس این قانون که قرار است جایگزین قانون اساسی سوریه از سال ۱۹۷۳ شود براساس اصلاحات وعده داده شده مسوولان سوری تنظیم شده است. در پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه ماده هشت که بر نقش حزب بعث در رهبری جامعه تاکید داشت، تغییر یافت و «چند حزبی بودن» جای آن را گرفت. در این پیش‌نویس، دیگر اشاره‌ای به حزب سوسیالیست نشده‌است و عنوان شده که نیمی از نمایندگان پارلمان باید نماینده کارگران و کشاورزان باشند. براساس ماده ۸۸ نیز رییس‌جمهوری تنها برای دو دوره هفت ساله انتخاب می‌شود و این ماده از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ قابل اجراست.

حمایت اسماعیل هنیه از مخالفان دولت سوریه

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس و نخست‌وزیر دولت قانونی فلسطین، در جمع هزاران نفر در مصر از جنبش مردم سوریه حمایت کرد. او مخالفان رژیم بشار اسد را قهرمانانی خواند که برای دستیابی به آزادی و اصلاحات در کشورشان مبارزه می‌کنند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین- حماس- که کنترل باریکه غزه را در اختیار دارد، اعلام کرد که در کنار مردم سوریه ایستاده است. پیش از این حکومت سوریه و گروه حماس از متحدان دیرینه به شمار می‌آمدند. اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در قاهره گفت: «من به همه ملت‌های بهار عربی و مردم قهرمان سوریه درود می‌فرستم.» هنیه این سخنان را روز جمعه در برابر هزاران مصری گردآمده در مسجد الازهر ایراد کرد.

هنیه همچنین تاکید کرد که مردم سوریه برای آزادی و اصلاحات به پا خواسته‌اند.

از سوی دیگر صالح ال‌برداویل از اعضای ارشد حماس نیز در اجتماع هزاران نفر در قرارگاه آوارگان در باریکه غزه تاکید کرد که «قلب مردم فلسطین برای هر قطره خونی که در سوریه ریخته می‌شود، جریحه‌دار می‌شود.»

این مقام ارشد حماس افزود: «ما هرگز به دلیل ملاحظات سیاسی چشمان خود را در برابر رویدادهای سوریه نخواهیم بست.» این نخستین باری است که رهبران حماس آشکارا از معترضان در سوریه و مخالفان رژیم

بشار اسد حمایت می‌کنند. پیش‌تر نیز تظاهراتی از سوی فلسطینیان در باریکه غزه به پشتیبانی از معترضان سوری برگزار شده بود.»