گروه بین‌الملل- عبدربه منصور هادی دیروز (شنبه) به عنوان رییس‌جمهوری جدید یمن سوگند یاد کرد. به این ترتیب او جانشین علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری پیشین شد که در ماه نوامبر سال گذشته پس از ماه‌ها اعتراض مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد.صالح که در مقابل دریافت مصونیت از محاکمه پس از ۳۳ سال از سمت خود کناره‌گیری کرد، روز جمعه پس از مداوا در آمریکا به یمن بازگشت.انتظار می‌رود صالح در مراسم انتقال قدرت که روز دوشنبه (هشتم اسفند) برگزارمی‌شود، شرکت کند. عبدربه منصور هادی که پیش از این سمت معاونت ریاست جمهوری یمن را برعهده داشت، تنها کاندیدای پست رییس‌جمهوری بود.انتقال قدرت در یمن با میانجیگری کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، بخصوص عربستان سعودی و با حمایت کشورهای غربی انجام شد.

علی عبدالله صالح چهارمین رییس‌جمهوری بود که در یک سال گذشته و از زمان آغاز اعتراضات در کشورهای عربی و شمال آفریقا از قدرت برکنار می‌شد. هادی پس از مراسم ادای سوگند بر پایان دادن به نا آرامی‌ها در یمن تاکید کرد و گفت که باید با مشکلات اقتصادی آن کشور مقابله کرد.

او افزود: «چنانچه با چالش‌های پیش رو در یمن به درستی برخورد نشود، آشوب‌ها باردیگر در کشور از سر گرفته می‌شود». نماینده سازمان ملل متحد در یمن گفته است که مردم آن کشور خواستار پایان دادن به بحران و آغاز فصلی جدید هستند.رییس‌جمهوری جدید یمن برای مدت دو سال انتخاب می‌شود و پس از آن دور دیگری از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

تغییر و تحولات در یمن در شرایطی انجام می‌شود که شورش در منطقه وسیعی از آن کشور ادامه دارد، خطر از جانب شبکه القاعده ثبات آن کشور را تهدید می‌کند و بسیاری از مناطق کشور دچار خشکسالی هستند.حسام الشرجابی، یکی از مخالفان دولت که اخیرا حزبی موسوم به الوطن را تشکیل داده است، در مصاحبه با بی بی سی اذعان داشت که القاعده یک خطر جدی برای یمن به شمار می‌آید اما گفت نباید درمورد آن اغراق کرد.