گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۳ دلار نزدیک شد؛ زیرا نشانه‌ها حاکی از آن بودند که رشد اقتصادی چین همچنان قوی است.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مه به ۹۴/۱۰۲ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۲۴ سنت افزایش در رقم ۰۲/۱۰۳ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه مه بشکه‌ای ۸۸/۱۲۲ دلار معامله شد. روز یکشنبه چین اعلام کرد در ماه مارس بخش تولیدی برای چهارمین ماه متوالی رشد کرده است. این در شرایطی است که افزایش مصرف نفت از طرف کشورهای درحال توسعه عامل اصلی رشد تقاضا در سال‌های اخیر بوده است. چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت است و افزایش تقاضای این کشور برای نفت طی دهه گذشته موجب شده است قیمت نفت از ۱۰ دلار در سال ۱۹۹۸ جهش کند. مرکز بارکلیز کپیتال در گزارشی عنوان کرد:«تقریبا کل رشد تقاضای جهانی نفت از طرف کشورهای برزیل، هندوستان و چین خواهد بود. تقاضا از طرف دیگر کشورها اصلا رشد نداشته است و ما پیش‌بینی می‌کنیم این روند در سال سال ۲۰۱۲ ادامه خواهد یافت.»

سرمایه‌گذاران همچنین تنش بین ایران و غرب را بررسی می‌کنند. روز جمعه باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد علیه کشورهایی که از ایران نفت خریداری کنند تحریم اقتصادی وضع خواهد کرد. اما دولت چین این تصمیم را نپذیرفت و گفت واشنگتن حق ندارد به طور یکجانبه دیگر کشورها را تنبیه کند. در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۳۳/۳ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۱۲/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.