گروه بین‌الملل- طارق هاشمی که به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم است منطقه کردستان عراق را به مقصد قطر ترک کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی دار الخلیج، طارق هاشمی، معاون جلال طالبانی رییس جمهوری عراق روز یکشنبه و در پی دعوت مسوولان قطر از او منطقه کردستان عراق را به مقصد این کشور ترک کرد. در بیانیه‌ای که توسط دفتر موقت اطلاع‌رسانی هاشمی در منطقه کردستان صادر شده، آمده‌است که او قرار است طی این دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر این کشور دیدار کند.

در این بیانیه همچنین پیش‌بینی شده است که سفر طارق هاشمی چند روز به طول بینجامد. بنا به این بیانیه، هاشمی پس از قطر به کشورهای دیگر هم سفر می‌کند و سپس به مقر اقامت خود در کردستان عراق باز خواهد گشت. این در شرایطی است که نوری المالکی، نخست وزیر عراق طی سخنانی در کنفرانسی مطبوعاتی که روز یکشنبه در ساختمان نخست وزیری این کشور برگزار شده بود از کشورهای عربی خواست که از هاشمی به عنوان معاون رییس‌جمهوری عراق استقبال نکنند. او افزود: «کشورهای عربی باید بدانند که هاشمی یک فرد متهم و مورد پیگرد در کشوری است که این کشور یکی از اعضای اتحادیه عرب است لذا شایسته نیست که مورد استقبال کشورهای عربی به ویژه به عنوان معاون رییس جمهوری عراق قرار بگیرد؛ زیرا این مساله بر خلاف اصول روابط بین‌الملل است.»

المالکی همچنین تاکید کرد: «این حق عراق است که از پلیس بین‌الملل (اینترپل) بخواهد که هاشمی را دستگیر و به مقامات عراق تحویل دهد.»

طارق هاشمی پیش‌تر از سوی دولت عراق به دست داشتن در مسائل تروریستی این کشور متهم و حکم جلب او از سوی مقامات قضایی عراق صادر شده بود.