سفرکم‌سابقه رییس‌جمهور پاکستان به هند

عکس: AFP سفر کم‌سابقه رییس‌جمهوری پاکستان به هند

گفته می‌شود که زرداری به دلایل شخصی و مذهبی، برای زیارت مرقد خواجه معین‌الدین چشتی به‌این سفر رفته‌است

گروه بین‌الملل- آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان، دیروز، یکشنبه راهی هند شد.‌این اولین‌بار در هفت سال اخیر است که رییس هیات دولت پاکستان به هند می‌رود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی،‌این دیدار تنها چند روز بعد از آن انجام می‌شود که دولت هند پاکستان را متهم کرد به مردی پناه داده است که هند می‌گوید طراح حمله‌های تروریستی بمبئی در سال ۲۰۰۸ میلادی بوده‌است. زرداری دیروز بعد از صرف نهار با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، به یکی از مراکز زیارتی مسلمانان در راجستان رفت.

گزارش شده‌است که وزیر کشور پاکستان و پسر زرداری، از جمله اعضای هیاتی هستند که او را در‌این سفر همراهی می‌کنند. در هیات همراه زرداری دست‌کم ۲۵ نفر حضور دارند. رییس‌جمهوری پاکستان بعد از ورود به خاک هند، به محل سکونت نخست‌وزیر‌ این کشور رفت و آنها پیش از صرف نهار، نشستی خصوصی با هم داشتند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که محور اصلی گفت‌وگوهای‌این دو نفر احتمالا بیشتر درباره مسائلی است که می‌توانند مورد توافق دو کشور باشند. یک منبع خبری دولتی هند به خبرگزاری رویترز گفته‌است که «نخست‌وزیر (هند) فقط درباره موضوع‌های مرتبط با تجارت، آموزش و پرورش و فرهنگ، گفت‌وگو خواهد کرد.»

مقامات رسمی گفته‌اند که‌این سفر یک دیدار خصوصی است، ولی به گفته ناظران، پیش‌بینی می‌‎شود که در سفر زرداری به هند زمینه‌های ارتقای روابط اقتصادی دو کشور فراهم شود. همچنین انتظار نمی‌رود که مذاکرات مقامات هند و پاکستان در حل و فصل اختلافات دیگر آنها، از جمله اختلاف‌نظر بر سر حاکمیت کشمیر، چندان تاثیری داشته باشد.

مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که زرداری به دلایل شخصی و مذهبی، برای زیارت مرقد خواجه معین‌الدین چشتی، در ۳۵۰ کیلومتری جنوب غرب دهلی، به‌این سفر رفته‌است. رییس‌جمهوری پاکستان صبح دیروز بعد از زیارت مرقد‌این صوفی، به اسلام‌آباد برمی‌گردد.

مذاکرات صلح هند و پاکستان به دنبال حمله‌های سال ۲۰۰۸ میلادی در بمبئی با چالش‌هایی روبه‌رو شد، هرچند روابط دو کشور به تدریج رو به بهبود گذاشته‌است. ‌این در شرایطی است که زرداری به تازگی از لغو محدودیت‌های تجاری با هند حمایت کرده‌است. همچنین پاکستان در حال بررسی حذف محدودیت‌هایی است که برای خرید برخی کالاها از هند در نظر گرفته است.

با ‌این حال، اختلاف‌نظر و تنش بین هند و پاکستان بر سر مسایلی که حساسیت بیشتری دارند، از جمله اختلاف‌نظر آنها بر سر حاکمیت کشمیر همچنان به قوت خود باقی است. همچنین به تازگی، هند بار دیگر از پاکستان خواهان استرداد حافظ سعید - مردی که هند مدعی است طراح حمله‌های بمبئی بوده است- شد. آمریکا برای بازداشت ‌این مرد ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌است.

در مقابل، دولت پاکستان با رد ‌این درخواست هند، خواستار دریافت مدارکی برای اثبات ‌این اتهامات شد. به گفته تحلیلگران، انتظار کمی می‌رود که در جریان سفر زرداری به هند، درباره‌این موضوع صحبت شود.

ناظران می‌گویند که پیش از‌این، مقامات هند و پاکستان از فرصتی که با برگزاری مسابقات کریکت فراهم می‌شد، برای دیدار با یکدیگر استفاده می‌کردند. او می‌گوید آخرین‌باری که رییس دولت پاکستان با سینگ دیدار کرد، در سال ۲۰۰۵ میلادی و زمانی بود که پرویز مشرف، رییس جمهوری وقت پاکستان، و مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند در محل یک مسابقه کریکت در دهلی حاضر شدند.

جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای دستگیری حافظ محمد سعید

این در شرایطی است که هفته گذشته آمریکا اعلام کرده‌بود که هر فردی که حافظ محمد سعید، بنیانگذار لشگر طیبه، گروه پیکارجوی مستقر در پاکستان را بازداشت کند ۱۰ میلیون دلار جایزه می‌گیرد.

سعید اکنون رهبر گروه «جماعه الدعوه» است که گفته می‌شود یکی از شاخه‌های لشگر طیبه بوده و برای حملات مرگبار بمبئی در ۲۰۰۸ مقصر دانسته شده‌است.

لشگر طیبه و جماعه الدعوه هر دو در فهرست سیاه آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی ثبت شده‌اند.

لشگر طیبه در بیانیه‌ای اقدام آمریکا را «یک حمله دیگر به اسلام و مسلمانان» توصیف کرده‌است. به گفته ناظران با آنکه سعید در «فهرست افراد تحت نظارت» در پاکستان قرار دارد، آزادانه به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و به فعالیت ادامه می‌دهد.

جایزه‌ای که برای یافتن حافظ سعید تعیین شده، در میان بالاترین جوایزی است که ‌ایالات متحده آمریکا برای فرماندهان و اعضای گروه‌های تروریستی تعیین کرده‌ است، و او را از نظر «میزان تحت تعقیب بودن» هم تراز ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان قرار داده‌است.

سعید دو هفته گذشته در محوطه بیرون پارلمان در اسلام آباد دست به تظاهرات زد و از دولت پاکستان خواست تا روابط خود را با آمریکا و هند کاملا قطع کند. او همواره ادعا کرده‌است که گروه جماعه الدعوه یک سازمان خیریه است و به هیچ وجه در اعمال خشونت‌آمیز توسط گروه‌های پیکارجو نقشی‌ایفا نکرده‌است.

سعید همچنین هرگونه ادعا در مورد دست داشتن خود در اعمال تروریستی را رد کرده ‌است. دولت پاکستان درباره اقدام آمریکا اظهار نظر نکرده‌ است ولی همواره استدلال کرده که علیه سعید نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، مگر آنکه پلیس یا دادگاه رسما او را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

پاکستان، رهبران ارشد لشگر طیبه را پس از حملات بمبئی بازداشت کرد؛ اما بیشتر آنها از جمله سعید بعد از درخواست تجدید نظر آزاد شدند. آمریکا همچنین ۲ میلیون دلار جایزه برای بازداشت عبدالرحمن مکی، شوهر خواهر سعید، یکی دیگر از بنیانگذاران لشگر طیبه، تعیین کرده است.

در حملات بمبئی که سه روز به طول انجامید، افراد مسلح در چندین نقطه حساس شهر، از جمله مراکز تجاری،‌ایستگاه‌های خط آهن و هتل‌های بزرگ، اقدام به تیراندازی و بمب‌گذاری کردند. نزدیک به ۱۷۰ نفر در اثر‌این حملات کشته و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

در جریان‌این حملات، ۹ مرد مسلح نیز کشته شدند و اجمل امیر قصاب تنها مهاجمی بود که زنده ماند و دستگیر شد. هند لشگر طیبه را مسوول حملات شناخت و از آن پس روابط متزلزل دو کشور از همیشه تیره‌تر شد.

در وب‌سایت وزارت کشور آمریکا تحت عنوان «پاداش برای عدالت» سعید به عنوان یک «شهروند پاکستانی» با «موهای سرخ» و «‌چشمان قهوه‌ای» توصیف شده است. هند از تعیین پاداش توسط آمریکا استقبال کرد و گفت که ‌این اقدام هشدار بزرگی برای اعضای لشگر طیبه در بر دارد و آن ‌این است که «جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم متحد باقی خواهد ماند.» اما در بیانیه لشگر طیبه آمده است که‌این اقدام تنها به تشدید عواطف ضد آمریکایی در بین مسلمانان منجر می‌شود.

مانموهان سینگ نخست وزیر هنر (راست) و زرداری رییس‌جمهوری پاکستان/ عکس: AFP