گروه بین‌الملل- همزمان با تایید صلاحیت سرلشگر «عمر سلیمان» رییس سابق سازمان اطلاعات مصر، صلاحیت «ایمن نور» مخالف برجسته مصری توسط دادگاه اداری رد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، دادگاه اداری مصر به‌رغم آنکه شورای عالی نیروهای مسلح حاکم بر این کشور دستور به اعاده حقوق سیاسی ایمن نور صادر کرده بود، صلاحیت وی را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید نکرد. نور در زمان حکومت «حسنی مبارک» رییس‌جمهوری سابق مصر به اتهام جعل اسناد برای تشکیل حزب «الغد» به پنج سال زندان محکوم شده بود. به همین دلیل دادگاه اداری مصر با استناد به یکی از قوانین حقوقی این کشور صلاحیت وی را رد کرد.

به موجب این قانون، هر کس محکوم شود و اعاده حیثیت نکند یا مورد عفو قرار نگیرد، نمی‌تواند هیچ کدام از حقوق سیاسی‌ خود را به دست آورد مگر پس از گذشت شش سال از پایان محکومیت یا گذشت شش سال از صدور حکم عفو.

در شرایطی که ایمن نور قصد دارد به این حکم اعتراض کند، اعضای گروه «اخوان‌المسلمین» نیز نگران هستند که «خیرت شاطر» نامزد معرفی شده آنها هم رد صلاحیت شود به همین دلیل «محمد مرسی» رییس حزب «آزادی و عدالت» به عنوان نامزد جانشین شاطر معرفی شده است.

از طرف دیگر، کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد که مادر «حازم صلاح اسماعیل» نامزد سلفی‌ها، در سال ۲۰۰۶ میلادی ملیت آمریکایی گرفت و این به معنای رد صلاحیت و جلوگیری از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

بنا بر قانونی که شورای عالی نیروهای مسلح مصر ماه مارس سال گذشته صادر کرد، کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید از پدر و مادر مصری متولد شده باشند.