رد صلاحیت نامزد‌های اخوان المسلمین، سلفی‌ها و عمر سلیمان

نامزد سلفی‌ها (راست)، عمر سلیمان (وسط)، نامزد اخوان المسلمین (چپ)/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- مقام‌های انتخاباتی در مصر، ۱۰ نفر از نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت کردند. در میان این افراد نام کسانی چون عمر سلیمان، رییس‌سازمان اطلاعات مصر در زمان حسنی مبارک، و خیرات الشاطر نامزد گروه اخوان المسلمین هم دیده‌می‌شود. به گزارش بی.‌بی.‌سی، حازم صالح ابو اسماعیل، مجری سرشناس تلویزیونی و از فعالان وابسته به اخوان المسلمین و ایمن نور، رهبر مخالفان و نامزد لیبرال‌ها نیز در شمار افراد رد صلاحیت شده هستند. این افراد فرصت دارند تا ظرف مدت ۴۸ ساعت شکایات خود نسبت به این تصمیم نهاد انتخاباتی مصر را اعلام کنند. از میان کاندیداهای ریاست جمهوری هم اکنون ۱۳ نفر دیگر باقی مانده‌اند.

به گزارش العربیه، سلطان فاروق مشاور و رییس کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد «این کمیته بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را که از دو روز پیش آغاز شده بود به پایان رساند.»

او افزود:« اعضای کمیته انتخابات قرار است دلایل رد صلاحیت‌ها را به نامزدها اعلام کنند تا نامزدها در صورت نیاز بتوانند اعتراض

و درخواست بازنگری کنند.»

کمیته انتخابات یکی از دلایل رد صلاحیت عمر سلیمان، رییس سازمان امنیت رژیم مبارک را برخوردار نبودن از حداقل حمایت مردمی اعلام کرده است. بر اساس قانون اساسی مصر هر کاندیدا برای شرکت در انتخابات باید حداقل ۳۰ هزار دفتر نمایندگی در۱۵ استان مصر باز کند و در هر استان باید بیش از هزار هوادار داشته باشد. این کمیته می‌گوید عمر سلیمان در برخی از استان‌ها کمتر از هزار هوادار داشته‌است و این مخالف قانون انتخابات است. اما در مورد حذف خیرت الشاطر، نامزد اخوان المسلمین و ایمن نور کمیته اعلام کرده که پرونده این دو نشان می‌دهد که آنان پس از محکومیت قضایی پیشین و پایان دوره محکومیت از دستگاه قضایی حکم « اعاده حیثیت» دریافت نکرده‌اند.

خیرت الشاطر و ایمن نور در زمان حکومت حسنی مبارک به زندان محکوم شده بودند. بر طبق قانون اساسی مصر هر کسی که به محکومیت قضایی خود پایان دهد باید از دادگاه حکم «اعاده حیثیت» دریافت کند تا بتواند به حیات سیاسی عادی بازگردد اما این دو نامزد به دلیل شرایط انقلاب نتوانستند این حکم را هنگام خروج از زندان از دادگاه مصر دریافت کنند. حازم ابواسماعیل، نامزد سلفی‌ها اما به دلیل اینکه مادرش دارای تابعیت آمریکایی است نمی‌تواند داوطلب ریاست جمهوری شود. قانون انتخابات تاکید می‌کند نامزدهای این پست باید از پدر و مادر مصری متولد شده باشند.

احمد محمد عوض و مرتضی منصور به دلیل اینکه هر دو وابسته به یک حزب هستند و افراد این حزب بر سر نامزدی آنها اختلاف دارند از شرکت در انتخابات حذف شدند. همچنین ممدوح قطب به دلیل اینکه حزب او موفق به کسب حداقل یک کرسی در پارلمان نشده‌است طبق قانون‌اساسی نمی‌تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود.

اشرف بارومه، نامزد دیگر نیز به دلیل فرار از خدمت سربازی از انتخابات حذف شد. ابراهیم الغریب نیز به دلیل تابعیت آمریکایی از شرکت در انتخابات محروم شد.

بنابر گزارش‌ها این رد صلاحیت‌ها شگفتی بسیاری را برانگیخته است و تاثیرات زیادی در شکل‌گیری و ادامه رقابت ها خواهد داشت. تعداد زیادی از کسانی که از رقابت‌ها حذف شده‌اند همراه با طرفداران آنها از این عمل ابراز ناخرسندی کرده‌اند و قرار است تظاهراتی در همین زمینه در قاهره برگزار شود.

این در شرایطی است که عمر سلیمان که در دستگاه حکومتی حسنی مبارک مرد شماره دو و بسیار بانفوذ بود، با اعلام کاندیداتوری خود اعتراضاتی را برانگیخت. همچنین گروه اخوان المسلمین در پی حذف کاندیدای خود، فرد جدیدی را وارد رقابت‌ها کرده‌است. با وجود برگزاری انتخابات مجلس، مصر همچنان توسط شورای نظامی اداره می‌شود. گفته می‌شود کاندیداهای حذف شده نسبت به حکم

رد صلاحیت‌شان شکایت خواهند کرد.

اعتراض نامزدها

در واکنش به این رد صلاحیت‌ها عبدالمنعم عبدالمقصود مسوول ستاد انتخاباتی خیرت الشاطر، رد صلاحیت نامزد اخوان‌المسلمین را غیرقانونی خواند و تاکید کرد از راه‌های قانونی به حکم اعتراض خواهد کرد. همزمان دیگر افراد حذف شده از انتخابات نیز به حکم کمیته انتخابات اعتراض نمودند و برخی از آنها شورای عالی نیروهای مسلح را به تلاش برای دور کردن آنها از رقابت انتخاباتی متهم کردند.

در همین زمینه اسماعیل ابوحازم که به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش از نامزدی انتخابات حذف شده‌است، ضمن انتقاد شدید از عملکرد کمیته انتخابات گفت: «‌نمی‌دانم چرا نام مرا حذف کردند چون من پیش از اعلام نامزدی از دادگاه درخواست کردم که تابعیت آمریکایی مادرم را سلب کند.»

او تاکید کرد علیه کمیته انتخابات شکایت خواهد کرد زیرا به گفته او «کمیته مسوول اعلام دارا بودن شرایط نامزدی داوطلبان است نه حذف آنها.»

بر اساس قانون مصر نامزدهایی که از شرکت در انتخابات محروم می‌شوند می‌توانند اعتراضات خود را برای رسیدگی به شورای عالی نیروهای مسلح ارائه کنند.

صلاحیت عمر سلیمان و نامزد اخوان المسلمین در شرایطی رد می‌شود که سلیمان که پیشتر معاون حسنی مبارک، رییس‌جمهوری‌ سابق مصر بود، روز جمعه به شدت از گروه اخوان المسلمین، انتقاد و آنها را متهم کرد که به دنبال برقراری حکومت دینی در این کشور هستند. پارلمان مصر که اکثریت آن را نمایندگانی از گروه اخوان المسلمین و اسلام‌گرایان سلفی تشکیل می‌دهد روز گذشته با صدور اصلاحیه قانون حقوق سیاسی، تلاش کرد تا مانع فعالیت سیاسی سران رژیم سابق مصر شود. بر اساس این اصلاحیه افرادی که در ۱۰ ساله اخیر در رژیم مبارک سمت‌های عالی داشته‌اند، به مدت ۱۰ سال از حقوق سیاسی از جمله حق نامزدی برای هرگونه انتخابات محروم می‌شوند. سلیمان در واکنش به اصلاحیه قانون حقوق سیاسی در پارلمان مصر گفت: «اخوان المسلمین با تغییر این قانون به دنبال نابودی مصر و به دست گرفتن قدرت در این کشور هستند.» او اخوان المسلمین را به «انتقام جویی» و «کینه توزی» متهم کرد و مدعی شد: «‌در صورت برپایی حکومت اسلامی از سوی اخوان‌المسلمین، مصر منافع خود را با بسیاری از کشورها، از دست خواهد داد.» این در شرایطی است که اصلاحیه پارلمان مصر درباره سران سیاسی رژیم گذشته، برای عملی شدن باید به تایید شورای نظامی حاکم در مصر برسد.