گروه بین‌الملل- دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد ۴۰ درصد مردم در کشورهای عربی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۱۴/۲ میلیون بیکار در بین کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد. به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس ۲۴

نبیل‌العربی تصریح کرد وقوع تنش‌های سیاسی در برخی کشورهای عربی در کوتاه مدت به ضرر رشد اقتصادی این کشورها بوده و موجب افزایش نرخ بیکاری و تشدید مشکلات اقتصادی شده است ولی این تحولات سیاسی در بلند مدت به نفع اقتصاد کشورهای عربی خواهد بود.

بر اساس این گزارش وی که در کنفرانس بانکداری در شهر ابوظبی سخن می‌گفت در ادامه افزود: حدود ۴۰ درصد مردم در کشورهای عربی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۲/۱۴ میلیون بیکار در بین کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد. بر این اساس وی گفت: وقوع انقلاب‌های سیاسی در کشورهای عربی تنها در بلند مدت به نفع اقتصاد این کشورها خواهد بود و در کوتاه مدت ممکن است موجب افزایش مشکلات اقتصادی و مالی مردم شود.

این گزارش حاکی است صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۲ میلادی به کمتر از چهار درصد خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۵/۱درصد رسیده است.

عدنان یوسف کارشناس ارشد موسسه مالی یو ای بی نیز تاکید کرد ادامه تنش‌های سیاسی در کشورهای عربی بی‌شک به ضرر رشد و رونق اقتصادی خواهد بود. تنش‌های سیاسی در لیبی موجب بیکاری بیش از ۱/۲ میلیون نفر در این کشور شد و تعداد زیادی از این افراد بیکار مجبور به ترک لیبی و مهاجرت به مصر و تونس شدند.

وی افزود: تونس و مصر بزرگ‌ترین قربانی‌های تنش‌های سیاسی در ماه‌های گذشته هستند به طوری که ارزش بازار سهام این دو کشور بیش از ۳۷ میلیارد دلار کاهش داشته است. باید در نظر داشت که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در کشورهای عربی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۴۰ میلیون نفر نیز از سوء تغذیه رنج می‌برند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از کشورهای عربی به علت کاهش درآمد سرانه و رشد فزاینده جمعیت با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند. این مساله همچنین موجب افزایش نرخ بیکاری در کشورهای عربی شده است و در برخی از کشورهای عربی نرخ بیکاری به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی روند تحولات سیاسی کشورهای عربی طی ماه‌های گذشته بسیار سریع و ناگهانی بوده است و تحولات اقتصادی در این کشورها زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.