گروه بین‌الملل- روسیه از جیم یونگ کیم که نامزد آمریکا برای ریاست بانک جهانی است، اعلام حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، حمایت روسیه کمک می‌کند نامزد آمریکا بتواند حمایت دیگر کشورهای عضو گروه بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است را به دست آورد. گیدو مانتگا، وزیر دارایی برزیل، اعلام کرده است که کشورهای این گروه احتمالا تصمیم مشترکی در مورد نامزد مورد نظرشان برای ریاست بانک جهانی اتخاذ می‌کنند. انتظار می‌رود هیات مدیره بانک جهانی امروز، دوشنبه، رییس جدیدی انتخاب کند.

دکتر کیم که کارشناس بهداشت عمومی و رییس کالج دارتموث است، نامزد معرفی شده از سوی آمریکا برای ریاست بانک جهانی است. انگوزی اوکونجو اویلا که وزیر دارایی نیجریه و یکی از مقامات سابق مورد توجه بانک جهانی است، و خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر دارایی سابق کلمبیا، دو نامزد دیگر برای این سمت هستند. البته اوکامپو با اشاره به سیاسی بودن انتخاب رییس بانک جهانی از این رقابت کناره‌گیری کرده و از انگوزی اوکونجو اویلا حمایت کرده است. آمریکا که بزرگ‌ترین سهامدار بانک جهانی است، بر اساس یک توافق نانوشته با اروپا، به مدت هفت دهه رییس این نهاد مالی قدرتمند را انتخاب کرده است. در عوض رییس صندوق بین‌المللی پول همواره از اروپا انتخاب شده است. برای نخستین‌بار است که کشورهای دیگر برای این سمت نامزد معرفی می‌کنند. رییس جدید جانشین رابرت زولیک می‌شود که دوران ریاستش ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد.

بانک جهانی یک موسسه مالی بین‌المللی است که اعطای وام و فراهم کردن کمک فنی به کشورهای در حال توسعه از جمله فعالیت‌های آن است. روسیه از سال ۱۹۹۲ عضو بانک جهانی بوده است.