توهین‌های شخصی در مبارزات انتخاباتی

عکس: Getty Images

مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با توهین‌های شدید طرفین به یکدیگر وارد مرحله جدیدی شده‌است احسان ابطحی

در شرایطی که تنها یک هفته تا برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باقی مانده‌است، نظر‌سنجی‌های انجام شده حاکی از پیروزی فرانسو‌آ اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در این انتخابات با اختلاف بین ۸ تا ۱۰ درصد آراست.

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و فرانسوآ اولاند موفق شد با کسب ۶۳/۲۸ درصد آرا به عنوان نفر اول به دور دوم راه یابد. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه و نامزد حزب راست میانه «همبستگی برای جنبش مردمی» اما با اختلافی اندک و با ۱۸/۲۷ درصد آرا دوم شد تا اولین رییس‌جمهور جمهوری پنجم فرانسه باشد که به عنوان نفر دوم به دور بعدی انتخابات راه می‌یابد.

با این همه برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بیش از هر چیز به آرای طرفداران حزب راست افراطی «جبهه ملی» در فرانسه بستگی دارد. نامزد حزب جبهه ملی در فرانسه خانم مارین لوپن بود که موفق شد در دور اول انتخابات ۱۰/۱۷ درصد آرا را به دست آورد. این یک رکورد جدید برای جبهه ملی به شمار می‌رود. پیش از این در سال ۲۰۰۲ میلادی ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن موفق شده‌بود در دور اول انتخابات ۸۶/۱۶ درصد آرا را به دست آورد و به همراه ژاک شیراک، رییس‌جمهوری وقت فرانسه که نامزد حزب راست میانه موسوم به «همایش برای جمهوری» بود به دور دوم انتخابات راه یابد. در دور دوم اما شیراک موفق شد ۲۱/۸۲ درصد آرا را به دست آورد اما ژان ماری لوپن تنها ۷۹/۱۷ درصد آرا را به دست آورد. حزب «همایش برای جمهوری» هم بعد‌ها به حزب «همبستگی برای جنبش مردمی» تغییر نام داد، حزبی که اکنون سارکوزی نامزد آن است.

به این ترتیب اکنون این طرفداران حزب «جبهه ملی» هستند که سرنوشت دور دوم انتخابات را تعیین خواهند کرد. اگر سارکوزی بتواند آرای این نیروی اجتماعی را به سوی خود سرازیر کند شاید بتواند اولاند را در دور دوم انتخابات شکست دهد، موضوعی که البته بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

***

همزمان مبارزات انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه وارد مرحله‌ و فضایی بسیار تنش‌آلود و پر‌تشنج شده‌است و دو طرف یکدیگر را به داشتن عقاید ‌فاشیستی، دروغگویی، بی‌کفایتی و کند‌ذهنی متهم می‌کنند. در این میان یکی از نمایندگان وابسته به حزب حاکم «همبستگی برای جنبش مردمی» شریک عاطفی فرانسوآ اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها را به «‌روت ویلر» ‌ گونه‌ای از سگ‌های نگهبان‌ تشبیه کرد.

در میانه این فضای تنش‌‌آلود، سارکوزی تلاش می‌کند در یک هفته باقیمانده به انتخابات مرحله دوم، آرای راست‌گرایان افراطی را به سوی خود سرازیر کند. اولاند هم می‌کوشد تا فراتر از این غوغا‌ها بر وحدت ملی تاکید کند اما به همراهانش هم اجازه داده‌است تا به نام او به سوی رقیب آتش بگشایند.

تمرکز سارکوزی بر میهن‌پرستی، حمایت از تولید داخلی و ارزش‌های فرانسوی و مخالفتش با مهاجرت و مهاجران که به گفته سارکوزی با زندگی فرانسوی همخوانی ندارند باعث شد تا بسیاری رییس‌جمهوری فرانسه را به دیده تحقیر بنگرند اما او به آرامی پاسخ آنان را داد.

روز جمعه، ژان لوک ملانشن، نامزد چپ افراطی حزب «جبهه چپ» که در دور اول انتخابات ۱۰/۱۱ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه چهارم قرار گرفت ‌و در دور دوم از اولاند حمایت می‌کند ‌در گفت وگو با رادیو فرانس‌اینتر گفت که سارکوزی از ادبیاتی استفاده می‌کند که مستقیما برگرفته از ادبیاتی است که سردمداران فرانسه ویشی با همکاری آلمان نازی از آن استفاده می‌کرد.

اشاره ملانشن جمله‌ای‌ است که سارکوزی روز پیش از آن در منطقه لورنسی در شرق پاریس به کار برد و ضمن ستایش از پلیس گفت: «این نوعی تمجید است که از سوی یک کمونیست، فاشیست توصیف شوی.»

ملانشن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات سارکوزی گفت:«این سخنان لغت به لغت تکرار سخنان پیر لول است.» پیر لول نخست‌وزیر دوران ویشی در فرانسه بود که با آلمان نازی همکاری داشت. ملانشن با اشاره به بخش دیگری از سخنان سارکوزی درباره «‌کار واقعی» آن را در تناقض با منافع کسانی که حقوق و کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند توصیف کرد و با اشاره به مارشال فیلیپ پتن، رییس دولت ویشی در فرانسه گفت که سخنان سارکوزی «کلمه به کلمه» برگرفته از پوستری بود که در سال ۱۹۴۱ مارشال پتن از آن استفاده کرده‌بود.

همزمان روزنامه کمونیستی لااومانیته تصویر نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه را در کنار عکس مارشال پتن منتشر کرد. پتن در پایان جنگ جهانی دوم خائن به کشور فرانسه شناخته و محکوم شد اما این حکم توسط شارل دوگل، نخستین رییس‌جمهور جمهوری پنجم فرانسه به حبس ابد تبدیل شد.

یک شب پیش از آن، نیکلا سارکوزی هنگامی که در یک مصاحبه تلویزیونی به شدت تحت‌فشار قرار گرفت ناچار شد اعتراف کند که ادبیاتش درباره «کار واقعی» بهترین ادبیاتی نبوده است که می‌توان از آنها استفاده کرد. سارکوزی پس از آن ناچار شد این سخنان را به زبان آورد که فرانسوآ اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها او را «رییس‌جمهور بیکاری واقعی» خطاب کرد.

اواخر روز جمعه هم خانم ناتالی کوسیوسکو موریتز، سخنگوی سارکوزی با انتشار بیانیه‌ای از اولاند خواست تا «به طور رسمی» «سخنان مهمل» ملانشن را محکوم کند.

او همچنین با استفاده از این فرصت خانم لوپن را هم نیمه دیوانه و خفاش خطاب کرد.

از سوی دیگر سارکوزی هم اولاند را فردی بی‌کفایت، بی‌تجربه و بدون صلابت توصیف کرد و گفت که او فردی است که سرنوشت اقتصاد فرانسه را به سرنوشت یونان و اسپانیا مبتلا خواهد کرد. او همچنین اضافه کرد که اولاند از «صبح تا شب دروغ می‌گوید.» سارکوزی سپس این سوال را مطرح کرد که دستاورد اولاند در سیاست از ۳۰ سال پیش تاکنون چه بوده‌است؟

همراهان اولاند هم سارکوزی را هم ردیف افرادی چون سیلویو برلوسکونی و ولادیمیر پوتین توصیف کرد. یک قانونگذار سوسیالیست فرانسوی هم سارکوزی را «بچه لوسی خطاب کرد که فرانسه را به بازیچه‌ای تبدیل کرده است که متعلق به او نیست.»

همزمان لیونل لوکا، نامزد حزب سارکوزی، والری تریرویلر، شریک عاطفی اولاند را سگ روت‌ویلر، توصیف کرد و گفت که او برای یک سگ مناسب نیست!

این سخنان البته به شدت با واکنش سارکوزی مواجه شد. رییس‌جمهوری فرانسه این سخنان را یاد‌آور توهین‌هایی که به کارلا برونی سارکوزی، همسرش می‌شد، دانست.

سارکوزی در این‌باره گفت:«وقتی یک نفر عاشق فرد دیگری است، مانند کارلا و من و والری تریرویلر و فرانسوآ اولاند، دلیلی وجود ندارد که این مساله را وارد سیاست کنیم.»