آغاز دوباره اعتراضات اقتصادی؟

عکس:‌ AFP راهپیمایی‌های گسترده در بیش از پنجاه شهر اسپانیا

گروه بین‌الملل- اتحادیه‌های کارگری در اسپانیا روز یکشنبه تظاهراتی را در مادرید و پنجاه شهر دیگر در اعتراض به برنامه‌های کاهش بودجه دولتی در بخش‌های درمان و آموزش برگزار کردند. به گفته مسوولان اتحادیه‌های کارگری اسپانیا چهل هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

به گزارش یورو نیوز، همزمان با برگزاری این راهپیمایی، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا که برای دفاع از برنامه ریاضت اقتصادی دولت خود در پارلمان این کشور حضور یافته بود، گفت: «برای مقابله با کسری بودجه مجبور بودیم برخی از مالیات‌ها را افزایش بدهیم، می‌دانم که این اقدامات جزو برنامه انتخاباتی ما نیست اما به رغم اینکه تلاش می‌کنیم چنین برنامه‌هایی را در آینده به اجرا نگذاریم اما در حال حاضر چاره ای جز این برنامه ریاضت اقتصادی برای کاهش کسری بودجه دولتی نداریم.»

با این وجود، توضیحات نخست‌وزیر اسپانیا نتوانست اتحادیه‌های کارگری این کشور را متقاعد کند. یکی از رهبران سندیکای کمونیست‌های اسپانیا می‌گوید: «ما همچنان به راهپیمایی در خیابان‌ها برای دفاع از این دو بخش مهم خدمات عمومی، یعنی درمان و آموزش ادامه خواهیم داد. دولت می‌تواند راه‌های دیگری را برای حل کسری بودجه انتخاب کند که افزایش درآمد یکی از آنهاست.»

دولت اسپانیا روز بیستم آوریل لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن بودجه بخش‌های آموزش و درمان شانزده ایالت این کشور کاهش خواهد یافت. دولت اسپانیا امیدوار است، با اجرای این برنامه ریاضت اقتصادی در این شانزده ایالت سالانه ده میلیارد یورو صرفه‌جویی کند. سه میلیارد یورو از این میزان صرفه‌جویی در بخش آموزش خواهد بود و هفت میلیارد یورو صرفه‌جویی دیگر نیز در بخش‌های مربوط به درمان و بهداشت صورت خواهد گرفت. ضمن آنکه دانشگاه‌های اسپانیا مجاز خواهند شد شهریه‌های خود را تا پنجاه درصد افزایش دهند. به این ترتیب هزینه ثبت نام سالانه از یک هزار یورو به هزار و پانصد یورو افزایش خواهد یافت.

اتحادیه‌های کارگری اسپانیا در ادامه اعتراضات به این برنامه‌های دولت، همچنین از معترضان خواسته‌اند امروز، اول ماه مه، روز کارگر نیز در یک تظاهرات عمومی در سراسر کشور شرکت کنند.

اسپانیا با داشتن نرخ بیکاری ۲۱ درصدی یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین میزان بیکاران را دارا است.

اسپانیا رسما به رکود بازگشت

دیروز، دوشنبه، اسپانیا تایید کرد به طور رسمی به رکود بازگشته است، زیرا اقتصاد این کشور در فصل نخست امسال در مقایسه با فصل قبل ۳/۰ درصد کوچک شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، این دومین رکود اقتصادی این کشور در سه سال اخیر است. این درشرایطی است که در فصل آخر سال گذشته نیز اقتصاد اسپانیا به اندازه ۳/۰ درصد کوچک شده بود. از نظر تکنیکی، دو فصل متوالی انقباض اقتصادی نشان‌دهنده رکود

است.

موسسه ملی آمار اسپانیا گزارش داد اقتصاد این کشور در مقایسه با فصل نخست سال ۲۰۱۱، ۴/۰ درصد کوچک شده است. هفته گذشته بانک مرکزی اسپانیا اعلام کرد اقتصاد این کشور در فصل نخست ۴/۰ درصد کاهش یافته است. اما ارقام منتشر شده توسط موسسه آمار به عنوان آمار رسمی به شمار می‌رود.

هشدار سازمان جهانی کار نسبت به عواقب سیاست‌های ریاضتی

سازمان جهانی کار وابسته به سازمان ملل متحد نسبت به روند رو به افزایش اتخاذ سیاست ریاضت‌های اقتصادی در جهان و «عواقب زیان‌بار» آن هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد، در گزارش سال ۲۰۱۲ میلادی این سازمان که دیروز - دوشنبه‌ـ منتشر شد، آمده است که تدابیر ریاضت اقتصادى در توسعه اقتصاد ناموفق بوده و تاثیرات «معکوسی» دارد.

در این گزارش همچنین به حذف ۵۰ میلیون شغل در جهان از زمان بحران اقتصادى در سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون اشاره شده است.

نمایی از تظاهرات یکشنبه‌شب در مادرید / عکس: AFP