روز سرنوشت در فرانسه

تصویری از مناظره سارکوزی و اولاند - عکس: AFP

آیا تفاوتی بین سارکوزی و اولاند وجود دارد؟

اولاند؛ شروع شورشی فزاینده

قاره سبز نگران یک کت‌آبی چپ‌گرا روز سرنوشت

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امروز در شرایطی برگزار می‌شود که نظر‌سنجی‌ها حکایت از پیروزی نامزد سوسیالیست‌ها دارد

احسان ابطحی

امروز روز سر‌نوشت فرانسوی‌هاست، روزی که مردم این کشور تصمیم خواهند گرفت سکان هدایت کشور خود را در دست راستگرایان نگه دارند یا با یک گردش به چپ تاریخی آن را به سوسیالیست‌ها بسپارند. امروز روز سرنوشت پیمان اقتصادی اروپایی است، روز سرنوشت نیروهای فرانسوی در افغانستان و روز سرنوشت بازیگردانی دیپلماتیک پاریس در جهان.

مردم فرانسه امروز در شرایطی به پای صندوق‌های رای می‌روند که آخرین نظر‌سنجی‌‌ها حکایت از آن دارند که نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری این کشور و نامزد حزب راست میانه «همبستگی برای جنبش مردمی» اختلاف خود را با فرانسوآ اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها کاهش داده‌است اما اولاند همچنان برنده انتخابات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس، سارکوزی روز جمعه در سخنانی پیش‌بینی کرد که در روز انتخابات یک «شگفتی» رخ خواهد داد و اولاند هم از هوادارانش خواست تا از مغرور شدن خودداری کنند.

رقابت‌های مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه طی دیروز و روز جمعه به اوج خود رسید، رقابت‌هایی که با هراس از بیکاری، چالشی به نام مهاجرت و آینده اقتصادی فرانسه همراه بود و گاهی لحظاتی بسیار تلخ را گذراند.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین سرنوشت تلاش‌های اروپا برای مبارزه با بحران بدهی‌ها و مدت زمانی که نیروهای فرانسوی در افغانستان باقی خواهند ماند را تعیین خواهد کرد. این انتخابات همچنین تعیین می‌کند که فرانسه چگونه از قدرت نظامی و دیپلماتیک خود در سراسر جهان استفاده خواهد کرد.

سارکوزی که به دلیل نحوه مدیریت اقتصادی‌اش در میان شمار زیادی از رای‌دهندگان نامحبوب است، وعده داده است که می‌تواند برنده انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باشد. او که روز جمعه با رادیو اروپا-۱ سخن می‌گفت تاکید کرد که نتیجه انتخابات تا حد بسیار زیادی به این بستگی دارد که رای‌دهندگان فرانسوی در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای خواهند رفت یا نه. با این همه او به طرز فزاینده‌ای فیلسوفانه سخن می‌گفت و به نظر می‌رسید که خود را برای شکست احتمالی آماده می‌کند.

هنگامی که از سارکوزی پرسیده شد که در صورت شکست در انتخابات چه خواهد کرد او پاسخ داد: «انتقال قدرت انجام خواهد شد.»

رییس‌جمهوری فرانسه گفت: «کشور به راه خود ادامه خواهد داد. ملت قدرتمند‌تر از سرنوشت مردمانی است که به آن خدمت می‌کنند.» سارکوزی اضافه کرد: «این حقیقت که مبارزات انتخاباتی پایان خواهد یافت، بیش از آنکه نگران‌کننده باشد، آرامش‌بخش است.»

همزمان، فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست از هوادارانش خواست تا از مغرور شدن خودداری کنند. او که پنج‌شنبه شب در شهر تولوز واقع در جنوب فرانسه سخن می‌گفت اضافه کرد: «پیروزی در چنگ ماست.»

این همه در شرایطی است که نتایج نظرسنجی‌هایی که طی روزهای جمعه و پنج‌شنبه منتشر شد حاکی از آن بودند که اختلاف میان سارکوزی و اولاند کاهش یافته اما همچنان اوضاع به نفع اولاند است. نتایج نظر‌سنجی موسسه BVA نشان‌دهنده این است که ۵/۵۲ درصد از مردم به اولاند رای خواهند داد و ۴۷ درصد رای خود را به نفع سارکوزی به صندوق خواهند انداخت. موسسه CSA هم نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از مردم به اولاند رای می‌دهند و ۴۷ درصد به سارکوزی.

این کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی در چند ماه گذشته است. تنها چند ماه پیش بود که این موسسه‌ها پیش‌بینی کرده‌بودند که اولاند ۶۰ درصد آرا را به دست می‌آورد در شرایطی که سارکوزی موفق به کسب تنها ۴۰ درصد آرا می‌شود.

خطای این نظر‌سنجی‌ها می‌تواند مثبت و منفی ۲‌الی ۳ درصد باشد. موسسه BVA روز پنج‌شنبه از ۲ هزار و ۱۶۱ نفر نظر پرسیده بود و موسسه CSA از هزار و ۱۲۳ نفر این پرسش را در همان روز مطرح کرده‌بود.

این نظر‌سنجی‌ها فردای روزی انجام شد که تنها مناظره انتخاباتی میان دو نامزد برگزار شد، مناظره‌ای که سارکوزی امیدوار بود بتواند رقیب سوسیالیستش را ضربه فنی کند و آرای خود را به شدت افزایش دهد، هدفی که به نظر می‌رسد در رسیدن به آن ناکام مانده‌است.

پیروزی بزرگ دیگری که اولاند در آخرین روزهای منتهی به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به آن دست یافت کسب حمایت فرانسوا بایرو، نامزد حزب میانه «جنبش دموکراتیک» بود. بایرو موفق شده بود در مرحله اول انتخابات ۹ درصد آرا را به سوی خود سرازیر کند. او روز پنج‌شنبه گفت که توصیه خاصی به هوادارانش ندارد اما شخصا به اولاند رای خواهد داد.

بایرو همچنین مبارزات انتخاباتی سارکوزی را بسیار خشن توصیف و از آن انتقاد کرد. این در شرایطی است که سارکوزی به دنبال کسب حمایت آرای راست‌گرایان افراطی است، نیرویی اجتماعی که در مرحله اول انتخابات ۱۸ درصد از آرای خود را به نفع مارین لوپن، رهبر حزب «جبهه ملی» به پای صندوق‌های رای ریختند. با این همه خانم لوپن هم هفته گذشته اعلام کرد که در انتخابات مرحله دوم رای سفید به صندوق خواهد انداخت و از سارکوزی حمایت نخواهد کرد. مخالفان، سارکوزی را متهم به رفتار‌های گستاخانه و بی‌پروا، رفاقت با ثروتمندان و ناتوانی در مدیریت اقتصادی فرانسه می‌کنند، موضوعی که منجر به ایجاد بیکاری بالای ۱۰ درصدی شده‌است.

اولاند اما وعده داد که هزینه‌های دولتی و مالیات‌ها را افزایش خواهد داد و از جمله مالیات بر درآمد ثروتمندان را ۷۵ درصد زیاد خواهد کرد. او همچنین قول داده‌است تا درباره پیمان اروپا که با هدف کاهش بودجه و جلوگیری از افزایش بحران بدهی‌ها امضا شده‌است با شرکای اروپایی خود دوباره وارد مذاکره شود.

اگر اولاند رییس‌جمهوری فرانسه شود، پس از فرانسوا میتران دومین رییس‌جمهوری چپ‌‌گرای فرانسه خواهد بود و اگر سارکوزی بازنده انتخابات شود پس از والری ژیسکاردستن دومین رییس‌جمهوری جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود که موفق نمی‌شود برای دومین بار رییس جمهوری فرانسه شود.

سارکوزی همچنین تنها رییس‌جمهوری جمهوری‌پنجم فرانسه است که در مرحله اول انتخابات مقام اول را کسب نکرد.

سارکوزی هنگام ترک هوادارانش در غرب فرانسه - عکس:‌GETTY IMAGES