نتایج این انتخابات نشانه‌ای از شکست احزاب حاکم محافظه‌کار و لیبرال دموکرات است

گروه بین‌الملل- با شمارش آرای انتخابات شوراها در بریتانیا، حزب کارگر با پیروزی چشمگیری تاکنون توانسته است نزدیک به نیمی‌از کرسی‌های شوراها را در انگلستان و ولز به دست آورد و کنترل شورای شهرهایی چون برمینگام و کاردیف را در اختیار گیرد. به گزارش بی.‌بی.‌سی، همچنین در شمارش اولیه آرای اسکاتلند، اعلام شده که حزب کارگر با کسب اکثریت آرا کنترل شورای شهر گلاسکو، بزرگترین شهر اسکاتلند را نیز در اختیار گرفته است. اد میلیبند، رهبر حزب کارگر گفته است که این حزب توانسته حزب ملی اسکاتلند، رقیب اصلی حزب کارگر در اسکاتلند را شکست دهد.

با وجود شکست سنگین احزاب حاکم در این انتخابات، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که تغییری در سیاست‌های اقتصادی خود نخواهد داد. در انتخابات روز پنج‌شنبه - ۳ مه، ۱۵ اردیبهشت- علاوه بر انتخابات شوراها، رای‌گیری برای انتخاب شهردار لندن و رفراندوم برای انتخابی شدن شهرداری چند شهر در انگلستان نیز برگزار شد. در انتخابات شوراها حزب کارگر تاکنون توانسته بیش از ۸۲۰ کرسی در شوراهای محلی را از دست احزاب رقیب خارج کند و شمار کرسی‌های خود را در شوراها به بیش از ۲۱۰۰ کرسی برساند. این در شرایطی است که محافظه‌کاران تاکنون نزدیک به ۴۰۰ کرسی و لیبرال دموکرات‌ها حدود ۳۳۰ کرسی را از دست داده‌اند. حزب کارگر همچنان توانسته با به دست آوردن کنترل بیش از ۳۲ شورای شهر نسبت به دور قبلی، تعداد شوراهای تحت کنترل خود را به ۷۵ شورا برساند. محافظه‌کاران در انتخابات، کنترل ۱۲ شورای شهر را از دست دادند. این بدترین نتیجه‌ای است که محافظه‌کاران در ۱۲ سال گذشته در انتخابات به دست آورده‌اند. به دست گرفتن کنترل شورای شهرهایی چون بیرمنگام، کاردیف، ساوتهمپتون و نوریچ و تعدادی از مهمترین شهرهای استان‌های مرکزی و جنوب شرقی انگلستان بخش مهمی‌از پیروزی حزب کارگر است. آرای شوراهای شهر در اسکاتلند همچنان در حال شمارش است، اما گمان می‌رود که حزب کارگر در حوزه‌های انتخابی اسکاتلند نیز از احزاب حاکم پیش بیفتد.

زنگ خطر

همزمان هریت هارمن، معاون رهبر حزب کارگر در پی این پیروزی گفت که این نتیجه «زنگ خطری» برای دولت ائتلافی است. اما در مقابل دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته‌است که با وجود شکست دو حزب حاکم محافظه‌کار و لیبرال دموکرات، سیاست‌های اقتصادی دولت تغییری نخواهد یافت. دولت ائتلافی بریتانیا در روزهای اخیر شاهد انتقاد و اعتراضات گسترده‌ای علیه سیاست‌های اقتصادی خود بوده است.

با توجه به نتیجه‌ای که تاکنون اعلام شده، حزب کارگر با ۳ درصد افزایش نسبت به انتخابات پیشین ۳۸ درصد از کل آرا را از آن خود کرده در حالی که محافظه‌کاران با ۴ درصد کاهش فقط ۳۱ در صد از آرا را به دست آورده‌اند.

بوریس جانسون شهردار لندن باقی ماند

از سوی دیگر با اعلام نتایج انتخابات شهرداری لندن، بوریس جانسون شهردار فعلی این کلانشهر اروپا در مقام خود ابقا شد. جانسون در رقابتی بسیار نزدیک با کن لوینگستون موفق شد که با کسب ۳ درصد آرای بیشتر مقام شهرداری لندن را در آستانه برگزاری مسابقات المپیک در این شهر حفظ کند. او که در دور نخست انتخابات نتوانسته بود حد نصاب ۵۰ درصدی آرا را به دست آورد در دور دوم در رقابتی که بسیار نزدیک‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران بود با لوینگستون که سابقه شهرداری لندن را داشت، شانه به شانه تا آخرین لحظه پیش رفت. پیروزی جانسون می‌تواند مرهمی‌بر شکست احزاب دموکرات و محافظه‌کار در برابر حزب کارگر بریتانیا باشد که همزمان توانست درانتخابات شوراهای انگلستان، اسکاتلند و ولز پیروز شود. جانسون که سفرهای داخل شهری او با دوچرخه همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده، توانسته است در کنترل آلودگی هوا و ترافیک لندن موفقیت‌های چشمگیری بدست آورد اما در زمینه امنیت شهری به ویژه پس از ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ لندن با انتقادهایی جدی روبه‌رو بوده است.