گروه بین‌الملل- کارفرمایان آمریکایی در ماه آوریل کمترین میزان اشتغال‌زایی را طی شش ماه گذشته داشته‌اند و دستمزدها در این مدت افزایش نداشته است.

به گزارش بلومبرگ، ارقام وزارت کار آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد در ماه آوریل ۱۱۵ هزار شغل ایجاد شده است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ ایجاد ۱۶۰ هزار شغل را پیش‌بینی کرده بودند. وزارت کار آمریکا همچین آمار مشاغل در ماه مارس را اصلاح و اعلام کرد در این ماه ۱۵۴ هزار شغل ایجاد شده است که این رقم بیشتر از برآوردهای اولیه بود. اما نرخ بیکاری در ماه آوریل به کمترین سطح طی سه سال اخیر یعنی رقم ۱/۸ درصد رسید، زیرا برخی از مردم از جست‌وجو برای کار دست کشیدند. جانسون پرایزینگ، از مرکز من‌پاور، می‌گوید:«کارفرمایان استخدام می‌کنند، اما آهنگ استخدام بسیار ملایم است. نرخ کنونی رشد مشاغل احتمالا ادامه خواهد داشت و نرخ رشد اقتصادی ۲ درصد خواهد بود.» کندی آهنگ استخدام به همراه افزایش دستمزدها که متناسب با نرخ تورم نیست، مانع از افزایش هزینه مصرف‌کنندگان خواهد شد. این درشرایطی است که هزینه مصرف‌کننده ۷۰ درصد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد.

براساس گزارش وزارت کار آمریکا، بخش حمل و‌نقل، انبارداری، آژانس‌های دولتی و ساخت و ساز از جمله بخش‌هایی بودند که در ماه آوریل از مشاغل کاسته‌اند اما کارخانه‌ها به استخدام دست زده‌اند. براساس این گزارش نرخ مشارکت، که نشان‌دهنده سهم افراد در سن کار از کل نیروی کار است، از ۸/۶۳ درصد به ۶/۶۳ درصد کاهش یافته است. این کمترین میزان از دسامبر سال ۱۹۸۱ تاکنون به شمار می‌رود. این گزارش همچنین نشان داد تعداد آمریکایی‌هایی که به مدت طولانی بیکار بوده‌اند کاهش یافته است. تعداد افرادی که به مدت ۲۷ هفته یا بیشتر بیکار بوده‌اند به اندازه یک درصد کل بیکاران کاهش یافته و به ۳/۴۱ درصد رسیده است.

میانگین درآمد کار ساعتی نیز در ماه آوریل ۳۸/۲۳ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن تغییر چندانی نداشت. این برای اولین‌بار از ماه اوت تاکنون است که درآمد کار ساعتی افزایش نیافته است. اما درآمدها نسبت به آوریل سال ۲۰۱۱، ۸/۱ درصد افزایش داشته است.