... و نفت از 130دلار گذشت

گروه بین‌الملل - در حالی که همه در انتظار کاهش قیمت نفت بودند، بازارها حکایت دیگری را برای معامله‌گران نفتی رقم زدند. دیروز هر بشکه نفت خام سبک و شیرین آمریکا برای اولین بار در تاریخ از مرز ۱۳۱دلار عبور کرد.

به گزارش رویترز دیروز در بورس نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به بهای ۴۷/۱۳۰دلار معامله شد. از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون قیمت نفت‌خام ۳۴دلار افزایش یافته است. سرانجام پس از سه روز مقاومت بهای سبد نفتی اوپک از ۱۲۰دلار عبور کرد. این نخستین بار در طول تاریخ ۴۸ساله سازمان کشورهای صادرکننده نفت است که اعضای اوپک قیمت بالاتر از ۱۲۰دلار را تجربه می‌کنند. دبیرخانه کارتل نفتی اوپک دیروز گزارش داد که هر بشکه نفت اوپک دیروز با ۷۸/۱دلار افزایش قیمت روبه‌رو شده است. به این ترتیب روز گذشته میانگین قیمت سبد نفتی اوپک به ۰۲/۱۲۱دلار رسید.

به گزارش رویترز افزایش قیمت سبد نفتی اوپک بخشی از روند افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است.

نگرانی از کاهش ناگهانی عرضه و یا سبقت گرفتن تقاضا بر عرضه در فصل تابستان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت است. به گزارش بلومبرگ پس از مخالفت پادشاه عربستان با درخواست آمریکا مبنی‌بر افزایش تولید نفت، بازار امید زیادی داشت که افزایش تولید نفت در روسیه بتواند مازاد تولید موجود را در بازار افزایش داده و امنیت عرضه را تضمین کند. اما چندی قبل مدیرعامل شرکت لوک‌اویل روسیه از احتمال کاهش تولید نفت دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام خبر داد. این مقام روس تاکید کرد که توسعه میادین نفتی روسیه از ابتدای سال ۲۰۰۸ میلادی با رکود مواجه شده است.

در همین حال عدم‌ثبات دلار در روزهای اخیر نیز مزید بر علت شده است تا سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان پول‌های خود را در بازارهای کالایی به ویژه نفت و طلا نگاه دارند.از این رو می‌توان گفت که با وجود قدرت‌گیری دلار در روزهای اخیر هنوز نوسان آن نتوانسته متوقف شود.

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود اعلام کرده است که با وجود افزایش قیمت‌ها و ایستادگی در قیمت‌های بالا روند تقاضا همچنان رشد صعودی دارد. این افزایش تقاضا به‌ویژه از سوی کشورهای هند، چین و برزیل به بازارهای نفت اعمال می‌شود.

این سازمان بار دیگر از اوپک خواست تا میزان سقف تولید خود را برای ایجاد آرامش در بازار نفت افزایش دهد با این وجود اوپک همچنان عقیده دارد که میزان عرضه‌و‌تقاضا در تعادل قرار دارد. عبدا... سالم‌البدی دبیرکل اوپک پس از دیدار با رافائل رامیرز وزیر انرژی ونزوئلا گفت: ما عقیده داریم که نفت کافی در بازارها وجود دارد. این دو تن در دیدارشان بر این نکته تاکید کردند که افزایش تولید نفت در شرایط کنونی نمی‌تواند کمکی به کاهش قیمت‌ها بکند.

وزیر انرژی ونزوئلا نیز گفت: سفته بازی در بازار نفت، تورم جهانی و کاهش ارزش دلار مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت است. ونزوئلا همواره از کاهش تولید به منظور حفظ قیمت‌های بالا حمایت کرده است.