گروه بین‌الملل- باراک اوباما با به دست آوردن اکثریت ۵۸درصد آرا در ایالت اورگون به‌رغم برد قاطعانه رقیبش در ایالت کنتاکی، یک گام دیگر به نامزدی در انتخابات دور دوم ایالات متحده نزدیک‌تر شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، خانم هیلاری کلینتون در ایالت کنتاکی ۶۳درصد آرا را کسب کرد و با اینکه این برد نتوانست فاصله میان وی و باراک اوباما را کم کند در جمع هواداران خود گفت: این رای اعتماد به من بود و من قصد ندارم از ادامه رقابت منصرف شوم. وی افزود: من رقابت را ادامه می‌دهم نه به این دلیل که نشان دهم چقدر سرسخت هستم بلکه برای اینکه دموکرات‌ها بتوانند کاخ سفید را دوباره به دست آورند و به حکومت جمهوری‌خواهان پایان دهند. کلینتون گفت: من صادقانه به خاطر کشورم تلاش می‌کنم. این در حالی است که بسیاری از اعضای حزب دموکرات از خانم کلینتون خواسته‌اند برای پایان دادن به این شکاف و برای اینکه حزب بتواند خود را برای مقابله با جمهوریخواهان در انتخابات نوامبر آماده کند، انصراف دهد.به نظر می‌رسد خانم کلینتون با توجه به نفوذ خانوادگی خود امیدوار به کسب رای اعضای حزب است که می‌توانند نقش تعیین‌کننده در انتخابات نامزد نهایی ایفا کند. از این رو وی پس از پیروزی در ایالت کنتاکی گفت: با توجه به رقابت شانه به شانه من و سناتور اوباما، هیچ یک از ما نخواهیم توانست به حد نصاب لازم برای راهیابی به دور دوم برسیم و فقط رای هیات‌های نمایندگی سوپر است که می‌تواند سرنوشت را تعیین کند و من از آنها می‌خواهم خوب فکر کنند و کسی را که قادر به مقابله با جمهوری‌خواهان هست را انتخاب کنند.باراک اوباما که تقریبا از رقابت در کنتاکی صرفنظر کرده بود و توجه خود را معطوف به ایالت اورگون و نیز اعضای حزب کرده است، پس از پیروزی در اورگون گفت: شما با رای خود من را در آستانه پیروزی در دور اول قرار دادید. وی از رقیب خود خانم کلینتون تمجید کرد و انتقاد خود را متوجه مک‌کین کرد که می‌خواهد رقابت انتخاباتی خود را با لابیست‌ها پیش ببرد.

باراک اوباما، پس از اینکه اوایل ماه مه موج جدیدی از اعضای حزب به وی روی آوردند و فاصله او با خانم کلینتون زیادتر شد، دیگر به حملات و انتقادهای خانم کلینتون پاسخ نمی‌دهد و در عوض رقابت با جان مک کین را به صورت غیررسمی آغاز کرده است.

جان ادواردز، دیگر کاندیدای حزب دموکرات که پس از انتخابات در نوادا از دور رقابت‌ها کنار رفت، هفته گذشته حمایت خود را از اوباما اعلام کرد و او را بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری دانست.به نظر می‌رسد عوامل مختلفی سبب حمایت اعضای حزب دموکرات از اوباما شده است که مهم‌ترین آنها، حمایت وسیع و گسترده‌ای است که افراد مستقل و نیز میانه‌روهای حزب جمهوری‌خواه از اوباما کرده‌اند.گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که حتی خانم نانسی پلوسی، رییس کنگره از اوباما حمایت می‌کند، اما به دلایل سیاسی و به دلیل موقعیتی که در حزب دارد تاکنون نظرش را رسما اعلام نکرده است.

در میان افراد برجسته حزب دموکرات، ال‌گور معاون بیل کلینتون و برنده نوبل ۲۰۰۷ هم هنوز از فرد خاصی حمایت نکرده است.هیلاری کلینتون در مجموع دو ایالت ۴۷ هیات نمایندگی به دست آورد که باراک اوباما ۳۲ هیات نمایندگی. این در حالی است که فقط ۸۰درصد آرای اورگون تاکنون شمارش شده است و ۲۴ هیات نمایندگی در این ایالت هنوز به هیچ یک از کاندیداها اختصاص نیافته است. به این ترتیب، باراک اوباما با ۱۶۴۹ هیات نمایندگی معمولی و ۳۰۷ هیات نمایندگی سوپر، در مجموع ۱۹۵۶ هیات نمایندگی دارد و خانم کلینتون با ۱۴۹۷ هیات نمایندگی معمولی و ۲۷۹ هیات نمایندگی سوپر، مجموع ۱۷۷۶ هیات نمایندگی دارد.

پس از اعلام نتایج هر سه کاندیدای ریاست‌جمهوری میزان پولی را که برای رقابت جمع کرده‌اند، اعلام کردند. اوباما ۳۱میلیون دلار و با اینکه کمتر از میزان پولی است که در ماه مارس جمع شده بود، هنوز وی کاندیدای پیشتاز در جذب کمک‌های نقدی است. هیلاری کلینتون ۲۲میلیون دلار و جان مک کین ۱۸میلیون دلار.انتخابات مقدماتی ایالات‌متحده در روز سوم ژوئن در داکوتای جنوبی و مونتانا به پایان می‌رسد و قبل از آن مردم پورتوریکو در روز یکم ژوئن پای صندوق‌های رای خواهند رفت. همچنین در روز ۳۱ ماه مه کمیته ملی حزب دموکرات تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره انتخابات مقدماتی فلوریدا و میشیگان تصمیم بگیرد.