با امضای توافق‌نامه میان گروه‌های موافق و معارض دولت لبنان در قطر، به ۱۸ ماه بحران سیاسی که این کشور را تا آستانه جنگ داخلی کشانده بود،‌ پایان داده شد. قرار است پارلمان لبنان امروز میشل سلیمان را به عنوان رییس‌جمهور این کشور انتخاب کند. پارلمان لبنان امروز برای انتخاب رییس‌جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد

توافقنامه حل بحران لبنان امضا شد

ایسنا- با امضای توافق‌نامه میان گروه‌های موافق و معارض دولت لبنان در قطر، به ۱۸ ماه بحران سیاسی که این کشور را تا آستانه جنگ داخلی کشانده بود،‌ پایان داده شد. قرار است پارلمان لبنان امروز میشل سلیمان را به عنوان رییس‌جمهور این کشور انتخاب کند.

به گزارش سایت اینترنتی شبکه الجزیره، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیروز رسما از توافق رهبران سیاسی لبنان در زمینه حل بحران سیاسی این کشور خبر داد.

وی اظهار داشت: به موجب این توافقنامه میشل سلیمان، فرمانده ارتش لبنان به عنوان رییس‌جمهور توافقی، ظرف ۲۴ ساعت آینده همزمان با تشکیل دولت متحد ملی و همزمان با توافق بر سر قانون انتخابات بر اساس اصول قضایی انتخاب می‌شود.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: تمام گروه‌ها متعهد به عدم بکارگیری سلاح در درگیری‌های داخلی و از سرگیری مذاکرات درخصوص تحکیم جایگاه دولت شدند.

وی عنوان داشت: به موجب این توافقنامه سلاح باید تنها در اختیار سازمان‌های امنیتی دولت باشد و تحت هیچ شرایطی گروه‌های لبنانی نباید از سلاح و خشونت استفاده کنند. حمدبن جاسم آل‌ثانی اظهار داشت: تشکیل دولت متحد ملی بر اساس معیار ۱۶ کرسی برای اکثریت، ۱۱ کرسی برای معارضان و ۳ کرسی برای رییس‌جمهور صورت می‌گیرد و قانون انتخابات نیز بر اساس قانون انتخابات سال ۱۹۶۰ و تقسیم بیروت به سه حوزه انتخاباتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این توافق‌نامه بر توقف خشونت‌های مذهبی و طایفه‌ای و از سرگیری مذاکرات ملی تحت نظارت رییس‌جمهور توافق شده است.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز اظهار داشت: ما به چارچوبی رسیدیم که بر اساس غالب و مغلوب نیست و در واقع چارچوبی است که لبنانی‌ها را با کشوری امن روبه‌رو می‌سازد.

نبیه بری، رییس پارلمان لبنان نیز از اعلام پایان تحصن گروه‌های معارض در مرکز بیروت خبر داد. وی هم‌چنین خواستار برگزاری جلسه پارلمان لبنان ظرف ۲۴ ساعت برای انتخاب رییس‌جمهور شد.

فواد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان نیز اظهار داشت: خواهان مشارکت اتحادیه عرب در زمینه بهبود روابط خود با سوریه هستیم.

وی در عین حال توافقنامه دوحه را توافقی استثنایی و در مرحله‌ای استثنایی و در شرایطی استثنایی خواند.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: ما باید متعهد شویم که در درگیری‌ها از سلاح استفاده نکنیم و از طریق مذاکرات مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات دوحه گامی اساسی در راستای ایجاد کشوری با ثبات است، گفت: ما باید همواره به قانون اساسی احترام بگذاریم و این دولت است که باید در اجرای قانون نقش به سزایی داشته باشد. هیچ کسی نمی‌تواند به تنهایی مسوولیت ایجاد کشور با ثبات را بر عهده بگیرد.

نخست‌وزیر لبنان با بیان این که «ما می‌خواهیم از زندگی مسالمت‌آمیز برخوردار باشیم» گفت: ما تنها با حفظ وحدت داخلی که عامل پیروزی ما بر اسرائیل بود می‌توانیم آینده خود را بسازیم.

شیخ حمدبن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر نشست دوحه را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: همه گروه‌ها و کشورهای عربی در راستای دستیابی به راه حل بحران نقش مساوی ایفا کردند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز از این توافقنامه‌ استقبال کرد و گفت: سوریه از این توافقنامه حمایت می‌کند.