گروه بین‌الملل - رشد تجارت جهانی با روند نزولی رو‌به‌رو شده است. خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی به نقل از یک موسسه تحلیل بازرگانی اروپایی به نام «بروفور اکونومیک پالیسی» اعلام کرد که داده‌های آماری نشان می‌دهند که تجارت جهانی در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۰۸ به میزان ۸/۶ درصد رشد کرده است. آخرین آماری که مورد مطالعه قرارگرفته بود به سال ۲۰۰۶ مربوط می‌شد. در گزارش ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۰۶ رشد تجارت جهانی ۴/۹ درصد ذکر شده است. این موسسه روند کنونی تجارت جهانی را اگرچه روندی ناامید کننده نمی‌داند، اما آن را نگران‌کننده توصیف کرده است، کاهش واردات در ایالات متحده یکی از مهمترین دلایل کاهش تجارت جهانی به حساب می‌آید. بنابرگزارش رویترز در ایالات متحده در ماه مارس، میزان واردات ۱/۶ درصد کاهش یافته است که رقم چشمگیری به حساب می‌آید.

با این وجود این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که وضعیت از سه ماه پایانی سال ۲۰۰۷ بهتر شده است.

تحلیل‌گران کاهش تجارت جهانی را بخشی از اثرات بحران اقتصادی می‌دانند که از نیمه دوم سال ۲۰۰۷ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ نیز تداوم پیدا کرد.پیش‌بینی می‌شود میانگین رشد تجارت جهانی در پایان سال ۲۰۰۸ به میزان ۵/۴ درصد باشد که یک درصد کمتر از سال ۲۰۰۷ است و در تمام سال‌های پس از یازده سپتامبر پایین‌ترین حد بوده است. بحران‌های مالی و کاهش تولید ناخالص داخلی کشورها موجب شد تا به‌طور مستقیم میزان تجارت کاهش پیدا کند. همچنین بحران‌های غذا و افزایش قیمت جهانی آن بسیاری از کشورها را وادار کرد تا صادرات کالاهای اساسی کشاورزی را محدود کنند.

با این وجود پیش‌بینی می‌شود افزایش تقاضا در کشورهای نفت‌خیز و کشورهای مشترک‌المنافع بتواند بخشی از کاهش تقاضا در ایالات متحده را جبران کند. سطح ذخایر ارزی کشورهای نفت‌خیز و کشورهای مشترک‌المنافع در یک سال اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای رشد کرده است. پیش‌بینی می‌شود، این روند به این کشورها کمک کند که سطح بالای سرمایه‌گذاری و مصرف خود را باوجود رشد احتمالی قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی حفظ کنند.

از سوی دیگر فائو انتظار دارد که میزان تولید غلات و محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ با افزایش رو‌به‌رو شود که این امر درصورت تحقق می‌تواند باعث افزایش تجارت جهانی شود.

گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز به این نکته اشاره می‌کند که اگر رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۰۸ به میزان ۵/۲ تا ۳ درصد باشد، چیزی که صندوق بین‌المللی پول انتظار آن را دارد، رشد تجارت جهانی چیزی در حدود ۵/۴ درصد خواهد بود.